Foto: SVT

Hastigheten halverad – längre restid

Uppdaterad
Publicerad

Tågresenärer som åker mellan Boden och Bastuträsk, en sträcka på 173 kilometer, får i dagsläget räkna med upp till 1 timmes längre restid på grund av spårbyten längs vägen.

För två månader sedan inleddes spårbytet på etapp 2 och 4, mellan Älvsbyn-Koler och Träskholm-Bastuträsk. Det innebär betydligt lägre hastigheter längs sträckan Boden-Bastuträsk där maxhastigheten ska vara 160 km/h.

– Slår man ihop alla skyltar längs sträckan blir medelhastigheten 87 km/h. Då kan det vara så att man på vissa sträckor kan köra 160 km/h och på andra 70 km/h, säger Johan Tjerneng på Trafikverkets presstjänst.

Längre restid

För tågresenärerna innebär det upp till 1 timmes längre restid. SJ uppger att restiden är mellan 30-45 minuter längre och Norrtåg omkring 1 timme. Tågbolagen har fått göra nya tidtabeller och när restiden på omkring tre timmar istället blev till fyra har många passagerare valt andra färdsätt.

– Det stämmer att restiden är längre, men det positiva är att det gradvis kommer att bli bättre och bättre ju längre projektet kommer, säger Alejandro Solar på SJ:s presstjänst.

Översyn efter olyckor

2013 skedde två tågurspårningar på en vecka utanför Koler nära Älvsbyn. Efter det inledde Trafikverket en större översyn av sträckan Boden-Bastuträsk och projektet med att byta ut spåren tidigarelades. 2014 genomfördes spårbyte på etapp ett – mellan Älvsbyn och Boden. I somras inleddes etapp 2 och 4, mellan Älvsbyn-Koler och Träskholm-Bastuträsk.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.