Inga besked om spårrenovering

Uppdaterad
Publicerad

Infrastrukturminister Anna Johansson(S) besökte Luleå idag. Men hon hade inga positiva besked att ge om den dåliga tågsträckan Bastuträsk-Boden.

Tågträckan mellan Bastuträsk och Boden har drabbats av utmattningstendenser och sprickbildning, problem som innebar att Trafikverket tidigarelade underhållet av den 17 mil långa sträckan. 

Sträckan Boden-Älvsbyn har åtgärdats men sedan tog det stopp. Det innebär att trafiken på sträckan Boden-Bastuträsk måste köra med sänkt hastighet.  70 km/h för godståg, 90 km/h för persontåg.

Trafikverket skjuter på banbyte i Norrbotten

I nya regeringens budget i höstas fanns 1,2 miljarder avsatta till järnvägar, men den budgeten röstades ned av den borgerliga majoriteten tillsammans med Sverigedemokraterna.

Infrastrukturminister Anna Johansson(S) som besökte Luleå idag hänvisade till detta när hon fick frågan om en fortsatt upprustning av stambanan.

”Risk för infarkt”

 – Vår pulsåder genom Norrland håller på att få en infarkt, man kan knappt köra tåg längre. Det säger Jan Nyberg, gruppledare för Miljöpartiet i Luleå.

– Lokförarna är tydligen oroliga för om det ska hålla. De här signalerna måste vi som bor här uppe skicka vidare till Trafikverket och den nya regeringen så att de förstår att något måste göras.

Infrastrukturminister Anna Johansson(S) säger att hon i konkurrens med sjukförsäkring, skola, sjukvård hoppas på åtminstone en del pengar nu i vår.

– Vi har möjlighet att i vårändringsbudgeten och i vårpropostitionen lägga tillbaka lite av pengarna till Trafikverket men inte alls de summor som fanns i budgeten för det finns inte utrymme för det. Det är många som konkurrerar om pengarna, säger hon.

 – Och sen har vi möjlighet att i den budget som tas i höst att göra mer åtgärder för resten av mandatperioden.

På Luleå järnvägsstation suckar Jan Nyberg(MP) tungt åt ståplatser och bänkar som inte går att ligga på.

– Det är ju människofientligt det här, säger han.

Han suckar också åt göteborgståget som är fyra och en halv timme försenat.

Luleå innehar sverigerekord i tågförseningar. Bara 55 procent av tågen förra året kom i tid.

– Jag skulle vilja påminna om den försummelse som varit under lång tid och vad den faktiskt har lett till.  Och det som kanske är svårt att förstå när man sitter i södra Sverige;  att förstå att norra stambanan består av ett enda spår. Två järnbitar som löper och det är vad näringslivet med sina enorma godstransporter är hänvisade till. De är hänvisade till dessa två järnbitar och att de är i gott skick, och det är de inte, säger Jan Nyberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Trafikverket skjuter på banbyte i Norrbotten

Mer i ämnet