Det var den 6 april 2015 som ett segelflygplan bröts sönder i luften och störtade till marken Pirttivuopio utanför Nikkaluokta. Piloten tog sig ur flygplanet med en fallskärm och klarade sig oskadd medan den 18-årige eleven aldrig hann ut. Avsikten med flygningen var att genomföra en provlektion.
För låg utbildningsnivå
Statens Haverikommission kan inte med säkerhet fastställa orsaken till olyckan men pekar på möjliga orsaker.
– En möjlig orsak kan dock ha varit att utbildningssituationen tog en för stor del av instruktörens kapacitet, vilket ledde till att risken med att flyga nära molnen inte uppmärksammades i tid, säger utredaren Sakari Havbrandt i rapporten.
Vidare pekar Statens haverikommission på två bidragande orsaker:
*Den föreskrivna utbildningsnivån för instruktören var för låg i förhållande till flygningens svårighetsgrad.
* Piloten saknade utbildning för åtgärder om de visuella referenserna förloras.
Vingarna bröts
Innan olyckan noterade piloten moln på höger sida och gjorde en vänstersväng och i samband med det hamnade flygplanet i moln.
Piloten tappade kontrollen över flygplanet och flygfarten ökade snabbt och passerade högsta tillåtna fart för flygplansmodellen på 248 km/h under relativt höga G-belastningar.
När fartmätaren pekade rakt upp, utanför skalan, fällde piloten ut luftbromsarna varvid vingarna bröts sönder.
Piloten beordrade den 18-åriga eleven att hoppa och lämnade själv flygplanet när han såg att eleven hade händerna på huvens nödfällningsreglage.
Hann inte ut
Eleven blev dock kvar i flygplanet och omkom vid olyckan.
– I det aktuella fallet var dock tidsfönstret på 5-8 sekunder mellan order om nödutsprång och möjlig räddning sannolikt för kort för att vara en realistisk möjlighet för eleven, skriver Statens haverikommission.
Segelflygför bundet har kommit med egna förslag för att öka säkerheten, främst handlar det om utbildning, och därför avstår Statens haverikommission från att ge egna säkerhetsrekommendationer.