Transporter upprör bybor

Uppdaterad
Publicerad

Birgit Homburg i byn Merasjärvi är en av många som bor efter vägen som trafikeras av malmlastbilar från gruvan i Kaunisvaara. Hon tycker att det borde krävas tillstånd för transporterna som skall kunna villkoras och begränsas i miljötillståndet.

Men transporterna har påverkat Birgit Homburg på många olika sätt.

Birgit Homburg driver ett turistföretag i Merasjärvi och har ofta utländska gäster som hon tar ut på slädhundsturer.

SVT granskar miljögifter

Och paradoxalt nog är det en trafiksäkerhetshöjande åtgärd som hon har drabbats av som företagare.

Sedan Trafikverket har börjat skrapa och salta vägen är den så bar att hon inte tar sig över med hundspannen till den camp hon har på andra sidan vägen.

-Jag tänker inte riskera samma olycka som har hänt i Jukkasjärvi. Det är för farligt, jag vågar inte, säger hon.

I Jukkasjärvi har två slädhundsolyckor ägt rum med dödlig utgång.

Men utöver de problemen har Birgit Homburg synpunkter på hela Northlands transportapparat.

-Varje gång jag öppnar husdörren hör jag att det bullrar uppe vid vägen, dag och natt. Vi vågar inte låta flickan stå vid busshållplatsen och kan inte åka hem från skolan med bussen. Då måste hon korsa vägen, säger hon.

Under en begränsad period har dessutom externa entreprenörer tagits in och alla har inte kört med täckta bilar och har inte alltid hållit tidsavstånden mellan bilarna. Det har Birgit Homburg fångat på bild.

Northland själva har däremot inte fått full kunskap i hur det har sett ut.

– Dels har vi dåligt begrepp om i vilken frekvens det har varit felaktigheter som har hänt, dels har det varit väldigt svårt att peka ut vilka de var. Men viljan har funnits och acceptansen från hela organisationen har funnits, säger Willy Sundling, miljöchef vid Northland resources.

Med tanke på allt som har varit anser Birgit Homburg att ska borde kunna krävas tillstånd för transporterna som ska kunna villkoras och begränsas i miljötillståndet. I den frågan tycker länsstyrelsen och Naturvårdsverket likadant.

Northland och andra sidan anser att det är Trafikverket som ansvarar och att vägen är säker för trafikanter och boende.

Och att det är fritt fram att köra på allmänna vägar även om det sker i stor omfattning av ett gruvbolag.

-Vi tror inte att vi ensamma kan vara styrda av rättsväsendet i vilken riktning vi kan åka eller hur vi ska nå våra kunder ute på våra marknader. Det måste vara en diskussion för de allmänna resurser som Sverige som nation har satt upp, säger Willy Sundling.

Till hösten ska frågan avgöras i Mark- och miljödomstolen och enligt de sakkunniga som Nordnytt har pratat med är rättsläget oklart och domslutet inte givet.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar miljögifter

Mer i ämnet