Foto: SVT

Gemensamt bussbolag kan bildas

Uppdaterad
Publicerad

Regionstyrelsen i Örebro län sa idag ja till att bilda ett gemensamt bussbolag tillsammans med Västmanlands län.

Ett gemensamt bolag som omformas av AB Västerås Lokaltrafik (ABVL) ska enligt planen som första steg börja ta över trafiken i Örebro och Odensbacken med början hösten 2019 då nuvarande avtal går ut.

I förlängningen skall merparten av trafiken, både stads- och landsortstrafik, i länen skötas av det gemensamma bolaget.

– Det är ett viktigt beslut inför framtiden, eftersom det är dags att antingen förnya upphandling eller förändra driften. De nuvarande upphandlingarna har haft alltför låg kundnöjdhet, och dessutom långa avtalstider, berättar Sven-Erik Sahlén, 2: vice ordförande i Nämnden för samhällsbyggnad (KD).

Kollektivresandet minskar

Vi har tidigare rapporterat om att resandet med kollektivtrafiken i Örebro län har minskat de senaste tio åren till skillnad från majoriteten av landets övriga regioner där resandet istället ökat under samma period.

I stadstrafiken i Örebro har många av bussresenärerna vittnat om att de känt sig otrygga att resa med buss, i synnerhet nattetid.

Vet hur buss ska köras

Den styrande majoriteten i regionen ser därför samarbete som en möjlig väg att komma tillrätta med missnöjda resenärer eftersom ABVL på flera sätt utmärkt sig i nationella jämförelser.

– Det här kommer ge oss ökad kvalitet och service i bussåkandet. Det är våra huvudskäl till att vi tillsammans med Region Västmanland tar ett eget driftansvar över lokaltrafiken. När vi styr och leder driften själva kan vi arbeta mer aktivt och flexibelt med viktiga frågor som bland annat bemötande, miljö och jämställdhet, säger Marie-Louise Forsberg-Fransson (S), regionstyrelsens ordförande.

– Vi ser det som en spännande utveckling där de blir möjligt att utmana de stora drakarna och hitta tillbaka till enklare ramavtal med små lokala leverantörer. Vi tror det gynnar resenärerna, bussförarna och små entreprenörer. Västerås och Luleå har visat att trafik med eget bolag kan ge bättre trafik till samma eller lägre kostnader. Det skapar också större utrymme för att utveckla oss tekniskt med nya fordonstyper, säger Mats Gunnarsson (MP), regionråd och orförande i Nämnden för samhällsbyggnad.

Kritiska till beslutet

Vid dagens regionsstyrelse röstade S, MP, V, SD och KD röstade för förslaget om att bilda det nya gemensamma bussbolaget, medan M, C och L röstade emot.

– Vi tycker det är bättre att fortsätta upphandla och bli duktigare på att upphandla busstrafik istället för att ägna tid och kraft åt att dels skaffa ett bolag och dels lägga ledningskraft på att driva ett bussåkeri. Regionen borde lägga sin tid och kraft på att se till att vi har läkare och sjuksköterskor på våra vårdcentraler. Inte att lägga tid och kraft på att äga ett bussåkeri, säger Ola Karlsson (M), oppositionsråd i regionstyrelsen.

Små lokala bolag kan gynnas

I beslutet lyfts ramavtal som verktyg för att Regionen ska kunna genomföra upphandlingar med mindre, regionala bolag. Det är något som Kristdemokraterna haft som sin hjärtefråga.

– Det betyder inte att allt ska drivas i egen regi, utan detta möjliggör för mindre regionala bolag att delta – vilket gynnar småföretagandet i Örebro län, säger Sven-Erik Sahlén (KD).

Men Moderaterna håller inte med.

– Jag har lite svårt att se att man skulle gynna små näringsidkare genom att driva bussverksamhet i egen regi. För det är ju det det handlar om. Att allra största delen skall drivas av det gemensamma bolaget. Det skall inte handlas upp av andra, säger Ola Karlsson (M).

Tryggare för förarna

Dagens modell där busstrafiken upphandlas i Örebro län riskerar att entrepenörernas personal kan stå utan arbete när avtalen löper ut. I och med satsningen på busstrafik i egen regi menar den styrande majoriteten regionstyrelsen att den risken minskas.

– För bussförarna innebär egen drift ökad anställningstrygghet eftersom vi inte behöver upphandla ny operatör efter viss avtalstid, vilket alltid skapar en osäkerhet om man får behålla jobbet eller inte, fortsätter Marie-Louise Forsberg-Fransson (S).

– Samägandet ger oss också möjligheten att ta del av Region Västmanlands personalutbildningar, vilka har gett goda resultat i både bemötande och kundnöjdhet. För oss Kristdemokrater är resenären den viktigaste faktorn i vad som avgör vem och hur bussarna ska ägas och drivas, inte vem som äger och driver dem. Är resenären nöjd är vi nöjda, säger Ewa Sundkvist, oppositionsråd (KD).

Lång väg kvar

Det som händer nu är att regionstyrelsen i Västmanland ska behandla ärendet den 8 februari. Därefter skall de båda regionstyrelserna och fullmäktigeförsamlingarna slutbehandla frågan under våren.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.