Drygt 200 anmälningar som rör Klarnas kundtjänst har kommit till Konsumentverket de senaste tre åren. Foto: TT

Konsumentverket har fått hundratals anmälningar mot Klarna

Publicerad

De senaste tre åren har Konsumentverket tagit emot drygt 450 anmälningar mot Klarna. Drygt 200 rörde kundtjänsten.

Konsumentverket vill inte kommentera siffrorna, eftersom man inte har ett pågående tillsynsärende mot Klarna som handlar om just kundtjänst.

– Det vore fel av oss som tillsynsmyndighet att lämna en bedömning i media utan föregående utredning, skriver presschef Hans Lundin i ett mejl.

Över 400 anmälningar

Under 2021 tog Konsumentverket emot totalt 155 anmälningar mot Klarna, varav 42 hade koppling till kundtjänsten. Året därpå rörde 22 av totalt 111 anmälningar kundtjänsten, och ifjol var 149 av totalt 200 anmälningar mot företaget på något sätt kopplade till kundtjänsten.

– Det finns ingen närmare information om vilken typ av problem det handlar om, konstaterar Hans Lundin.

Avböjer intervju

Klarna avböjer intervju. I ett mejl skriver pressansvarige Joel Hedin att antalet klagomål bör sättas i relation till antalet köp för att ge en rättvis bild.

– Antalet klagomål för varje miljon köp som hanteras via Klarna har minskat från 45 till 12 mellan 2018 och 2022. Vår ambition är att ha hundra procent nöjda kunder. Med det sagt är vi ännu inte i mål.

– Om du (SVT, reds anm) skulle vara i kontakt med någon som upplever att de ännu inte har hunnit få hjälp med sitt ärende får du självklart gärna be personen höra av sig, så ser jag till att vi löser det, svarar Joel Hedin på Klarna.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Marie Johansson försökte få kontakt med Klarna i flera månader, men hon fick aldrig prata med rätt avdelning. Hör henne berätta i klippet. Foto: Samuel Boström/SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.