Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Det läggs ett ganska stort ansvar på konsumenten kan jag tycka”. Hör Christine Fransholm på Sveriges Konsumenter kommentera Klarnas hantering av återbetalningar. Foto: Sveriges Konsumenter/SVT

Sveriges Konsumenter om Klarnas återbetalningsstrul: ”Fullkomligt orimligt”

Uppdaterad
Publicerad

Upprörda Klarnakunder har hört av sig till SVT och vittnar om att det kan ta månader att få tillbaka pengar från företaget.

Samtliga delar upplevelsen av att kastas in i ett slags kundtjänst-limbo där samtalen är många – men svaren få.

Det handlar bland annat om fakturor där konsumenten av misstag har fyllt i ett felaktigt OCR-nummer, men där inbetalningen gått igenom ändå.

I dessa fall har kunder varit tvungna att göra två betalningar där den andra har rätt nummer och vänta på att få tillbaka pengarna från den första – något som man kan tänka sig ska ske skyndsamt, men som dröjt.

”Kontaktade kundtjänst ett 50-tal gånger”

”Tog tre månader att få tillbaka pengarna och jag kontaktade kundtjänst ett 50-tal gånger och ingen kunde svara på något”, skriver en av Klarnas kunder i ett mejl till SVT.

Det här är bara en av de Klarnakunder som har hört av sig till SVT efter publiceringen om Marie i Örebro som tvingades vänta i flera månader för att få tillbaka 2 000 kronor som hon råkat betala in med fel OCR-nummer till företaget.

Inte reglerat: ”Gråzon”

Christine Fransholm är konsumentvägledare på den ideella organisationen Sveriges Konsumenter. Hon berättar att tiden ett företag har på sig när det handlar om den här typen av återbetalningar inte finns reglerat i lag, och att Klarna gör sig själva en otjänst genom att låta dem dröja.

– Då kommer man kanske välja andra betalningsalternativ, för det bidrar till en väldig osäkerhet hos konsumenten att inte veta att man får tillbaka sina pengar inom en rimlig tid. Tre månader är fullkomligt orimligt, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.