Enligt Trafikverkets regionplanerare för Örebro, Jan Berglöf, kan det vara åtgärder på gång på sträckan. Bland annat utreder Trafikverket på uppdrag av Region Örebro Län vad som krävs för att hastigheten ska kunna höjas till 100 kilometer i timmen.
Det kan bli aktuellt att bygga fler filer och mitträcken längre fram.
– Det är en av tolv prioriterade vägar i länstransportplanen eftersom det är en viktig väg för den regionala tillväxten och det är många som pendlar där, säger han.
Görs det något med anledning av det stora antalet olyckor?
– Vi har fartkameror för att dämpa hastigheten på delar av sträckan och det finns beslut på tre nya kameror på sträckan mellan Hampetorp och Läppe, säger Jan Berglöf.
– Vi ska tillsammans med polisen kolla på lämpliga platser på sträckan. En kamera kostar oss en halv miljon så om vi inte trodde att det hade någon effekt på hastigheten skulle vi kasta pengarna i sjön.
Kommer de upp i år?
– Det är förhoppningen.
Hasse Nyström bor utanför Odensbacken och kör ofta på vägen.
– Trafikmängden har ju ökat oerhört, det kommer man inte ifrån, säger han till Tvärsnytt. Åker man där får man ofta en långtradare i ändan. Det har blivit mycket mer tung trafik och vägen är ju väldigt smal och ofta backig och kuriv och det är svårt att köra om. Ändå vet vi ju alla att man trycker ju på i det trafiktempo som är och då blir det ju farliga omkörningar. Så att vägen är gjort idag för den trafiken som är.
Vad tänker du när du hör om olyckorna?
– Ja, till att börja med blir man ju jätterädd. Är det någon bekant här i bygden? Det är ju den första mänskliga reaktionen – att man är sig själv närmast. Men överhuvudtaget, vem som än går åt så är det ju fruktansvärt med denna stora olycksstatistik som är på denna lilla vägen så tycker man att ingen reagerar. Det måste ju hända något nu, det kan ju inte få fortsätta såhär!