Vissa tv-spel är bra i skolan. Foto: TT-bild

Skolor öppna för aktiva tv-spel

Uppdaterad
Publicerad

Aktiva tv-spel kan absolut ha ett utbildningsvärde i skolorna. Men en del av dem fokuserar osunt på idealkroppar och BMI-mätning, enligt en forskarrapport från Örebro universitet.

Det handlar om så kallade exergames som fick något av ett genombrott runt 2006 med Wii-konsolerna från Nintendo. Sedan har tekniken utvecklats på olika plattformar.

Användningen i skolor av sådana tv-spel är inte så utbredd i Sverige, jämfört med exempelvis Storbritannien och USA, visar rapportens enkät bland svenska lärare i idrott och hälsa.

– Generellt är lärarna positiva, förutom att de är lite skeptiska till tekniken och att det kan kosta mycket, säger Mikael Quennerstedt, professor i idrottsvetenskap vid Örebro universitet, till TT.

Kan få fler aktiva elever

Forskningsprojektet har resulterat i en slutrapport till finansiären Vetenskapsrådet. Syftet är vetenskapligt bena ut tv-spelens för- och nackdelar innan de i större utsträckning införds i svenska skolor.

– Man kan få fler aktiva elever, sådana som kanske inte lockas av traditionella idrotter, konstaterar Mikael Quennerstedt.

– I skolmiljön är det dansspelen som har fungerat bäst, jämfört med träningsspelen som kan ha lite konstiga budskap om idealkroppen och ideal hälsa samt mätningar av BMI (kroppsmasseindex) och kalorier.

Exergames

Datorspel där kroppsrörelse, den egna rörelsen, utgör det centrala inslaget. Motion och kroppsrörelse ingår genom användandet av balansplattor, ”step up”-bänkar, motionscyklar, dansmattor eller att fjärrkontrollen används som redskap, exempelvis som racket vid tennisspelande.

Källa: Rapporten ”Tv-spel som hälsofostran?”, Örebro universitet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.