Eleverna i den somaliska språkklassen på Navets skola i Ladugårdsängen i Örebro har lektion med fokus på kemi och svenska. Lärarna arbetar i par, matteläraren Per Johansson undervisar på svenska och kemiläraren Nawal Saleh på somaliska.
– Vi försöker att möta upp eleverna på deras kunskapsnivå, och jobbar tillsammans både med svenska och somaliska, säger Per Johansson.
Den här klassen drog igång i januari. Men trots att eleverna bara läst svenska i några månader, så gör de sitt bästa för att svara på våra frågor.
Hur går det att lära sig svenska?
– Jag kan prata svenska lite grann, jag studerar, säger Abdiraqib Hassan.
Vad tycker du om att ni har två lärare som pratar både svenska och somaliska?
– Mycket bra, säger Nurto Muse Osman.
Tanken är att eleverna ska gå i språkklass en tid, för att sen slussas över i vanlig klass när de är redo. Att språkklasserna har placerats i Ladugårdsängen och Adolfsberg är ingen slump. Bägge skolor har en hög andel inrikesfödda elever och tanken är ökad integration.
– Vi vet av erfarenhet att språkutveckling sker bäst i en språkligt homogen miljö där det pratas svenska, och det gör det i de här skolorna i större utsträckning, säger Kjell Lund, områdeschef på Örebro kommun.
Det finns också planer på att starta fler språkklasser framöver i Örebro kommun, kanske på andra språk än somaliska.