Ostlänkens dragning genom Sörmland och Östergötland föreslås nu att byggas på pelare och broar, enligt kinesisk och japansk modell, istället för det konventionella sättet på järnvägsbank på marken.
– Fördelen med att bygga på bro är att du förkortar produktionstiden för att bygga järnvägen. Den halveras, helt enkelt, säger järnvägsexperten Per Corshammar.
Sparar tid och pengar
Och Trafikverket ser stora fördelar med att bygga på bro.
– Vi behöver kanske inte samma markåtkomst. Den grundförstärkning som behövs blir inte lika heltäckande. Man behöver förstärka där stöden finns, inte på hela sträckan, säger Ali Sadeghi, projektchef på Trafikverket.
Konventionell järnväg tar lång tid att bygga – cirka 20 mil på fem år i bästa fall.
När det handlar om brokonstruktioner byggs 20 mil på ett år. Den längsta brobanan i världen byggdes på fyra år och är 132 mil lång.
– Man sparar väldigt mycket pengar åt staten genom att använda ny teknik. Och sedan får du dubbla hastigheten om du önskar, säger Per Corshammar.
1300 mark- och husägare berörs
Frågan om inlösen av privata arealer kommer nu i ett helt nytt läge, vilket berör de cirka 1300 mark- och husägare som finns längs Ostlänkens tänkta sträckning.
– Bygger du en banvall behöver du köpa marken. Men bygger du på bro kan du ha servitut på att bygga ovanför den marken du behöver, säger Per Corshammar.
Att broalternativet ligger högt i planeringen för Ostlänken verkar oomtvistat. Trafikverket och Näringsdepartementet gör i april ett speciellt studiebesök i Japan för att studera just detta.