Foto: Adam Ihse/TT

Hälften av alla svenska hamnar kan få alkobommar

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverket föreslår att så kallade alkobommar införs i över hälften av Sveriges hamnar, bland annat i Visby, Nynäshamn och Oskarhamn samt på Öresundsbron.

Diskussionerna om alkobommar har pågått länge och bommarna har funnits på försök i bland annat Trelleborg, Göteborg och Stockholm.

Nu föreslår Trafikverket permanenta kontroller på 24 platser. Det rör sig om 23 hamnar, bland annat Visby, Oskarhamn, Nynäshamn och Västervik, samt på Öresunsbron.

Nyligen lämnade Trafikverket in sitt förslag till regeringen. I Visby ser man positivt på nykterhetskontroller vid färjorna.

– Region Gotland och vi i hamnen ser naturligtvis väldigt positivt på att man bedriver trafiksäkerhetshöjande åtgärder, däribland nykterhetskontroller. Däremot är det så att varje hamn är unik. Vår hamn är kanske mest unik för att den är så himla trång och liten, säger Mats Eriksson, hamnchef inom Region Gotland till SVT Nyheter Öst.

Rederier befarar köer

Bommarna ska hindra onyktra förare att köra iland från färjan men många rederier befarar att det kommer att bli köer.

– Det gäller att utforma dem så att det inte ska bli mer köer än det absolut måste, så att det krävs så många filer. Och utrustningen behöver kanske inte vara på hela tiden utan den här kan vara ungefär som en automatisk hastighetskamera som kan vara på vid vissa tillfällen, säger Lennart Kallander, avdelningschef på Trafikverket till Sveriges Radio Gotland.

– Någon kan ”blåsa rött”. Då får man ett stopp i logistikflödena och det får konsekvenser såväl för rederiet som för passagerare och indirekt turlista, säger Mats Eriksson, till SVT Nyheter Öst.

En  alkobom fungerar så att bilföraren åker fram till bommen, blåser hårt  i en slang och om man inte har någon alkohol  i utandningsluften så får man åka vidare. I annat fall stannar bommen nere i väntan på personal eller polis.

Det var för ett år sedan som Trafikverket fick i uppdrag att föreslå tre till fem hamnar som kunde vara lämpliga för alkokontroller.

Rederier befarar att alkobommarna orsakar köer. Foto: SVT

Helomvändning – Fem hamnar blev 23

Nu tar man i och föreslår hela 23 av 52 svenska hamnar istället. Det innebär att samtliga svenska hamnar som trafikeras av större bilfärjor samt Öresundsbron utrustas med alkobommar.

”Detta är en helomvändning för Trafikverket mot det förslag man lämnade in för ett drygt år sedan. Då tyckte man inte idén med alkobommar i hamnar var särskilt god”, skriver tidningen Trailer.     

Väntar på klartecken

En anledning till att Trafikverket föreslår så många hamnar är att konkurrensen annars riskerar att snedvridas om förare kan välja hamnar utan bommar.

Om regeringen ger snabbt klartecken till Trafikverkets förslag kan de första bommarna vara på plats i svenska hamnar 2018. Se vårt inslag här

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.