Norrköping är Sveriges sämsta elbilsstad

Uppdaterad
Publicerad

Den 30 augusti kommer bilklubben Tesla Club Sweden att överlämna plaketten ”Sveriges värsta stad för elbilister” till Lars Stjernqvist, utanför Cnema i Norrköping.

Tesla Club Sweden har över 2400 medlemmar i Sverige och är landets största bilklubb för elbilister. Klubben har kartlagt laddningsinfrastrukturen i Sveriges 20 största städer.

Omoderna laddstationer

Klubben uppger i ett pressmeddelande att städer av jämförbar storlek har fem-sex gånger så många laddstolpar som Norrköping och de är av modernare snitt och har högre laddeffekt.

– Att allt Sveriges tionde största stad kan erbjuda elbilister är åtta trötta vägguttag är inte för lite, det är ett hån, säger Tibor Blomhäll, Tesla Club Swedens ordförande, i ett pressmeddelande.

Fler städer har brister

Även om Norrköping kom på sista plats i undersökningen så är staden inte den enda som har brister. Flera andra städer, som Helsingborg, Örebro, Borås och Eskilstuna för att nämna några ligger farligt nära bottenskiktet och ligger i farozonen att få den föga hedrande utmärkelsen nästa år, skriver klubben.

När Tesla Club Sweden undersökte effekterna av laddningsinfrastrukturen kunde de även konstatera att Norrköping har mindre än hälften så många elbilar per invånare än andra svenska städer.

Plan finns för utbyggnad

Men Norrköpings miljökommunalråd, Karin Jonsson (C), hoppas att det ska bli bättre. Igår, tisdag, antog fullmäktige en plan för utbyggnad av laddningsmöjligheter.

– Vi kommer att uppmuntra särskilt det kommunala bostadsbolaget att bygga ut, men vi väntar också på att näringslivet ska vakna till, säger hon.

Hon menar nämligen att det inte främst är kommunens sak att förse bilar med energi. Men även här ser hon hopp om förändring.

– Vi ska ha ett möte med en intresserad privat aktör nästa vecka.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.