– Fantastiskt på alla vis! Förstaplatsen i landet är ett otroligt fint betyg. Jättekul att kunderna uppskattar vårt arbete, säger Mikael Engdahl, vd för Vadstena Sparbank.
Två av tre i topp tre
Men det är inte bara Vadstenaborna som är nöjda med sin bank. Två östgötska banker hamnar i år i topp i SKI:s mätning när det gäller kundnöjdhet bland landets banker. Nykomlingen i mätningen Kinda-Ydre Sparbank kommer på en tredje plats i landet.
– Vi har satsat målmedvetet för att skapa bästa möjliga kundnytta. Storbankerna får relativt dåliga betyg. Som fristående lokal sparbank behöver vi inte tänka på aktieägare, utan kan helt och hållet fokusera på kunderna, säger Johan Widerström, vd för Kinda-Ydre Sparbank.
Uppskattas för lokal närvaro
Enligt SKI beror Vadstena och Kinda-Ydres topplaceringar på att de månar om sina kunder, är pålitliga, samhällsengagerade, att kunderna får den hjälp de behöver och att det är enkelt att vara kund hos dem. Bankerna uppskattas för sin lokala närvaro och för att de ger tillbaka till bygden där den verkar.