I Sydnytt 19.15 ikväll möter Trelleborgs kommunalråd Ulf Bingsgård (M) sin kollega och meningsmotståndare Linda Allansson Wester (M) från Svedala för att debattera frågan.
Motsättningarna kring påstått inhumana slaktmetoder är urgammal och har påfallande ofta använts som svepskäl för religiös förföljelse. Det handlar om muslimernas regler om halal och judarnas om kosher. Inom båda troslärorna råder ett absolut krav på att slaktdjur måste vara vid liv när de tappas på sitt blod.
SD har väckt frågan
För två veckor sedan tog Trelleborgs kommunfullmäktige beslutet att inte längre servera kött från djur som avlivats med religiösa slaktmetoder på sina skolor och äldreboenden.
Den rakt motsatta ståndpunkten intar bland andra Svedala kommun, som trots föräldraprotester och kampanjer på Facebook tänker fortsätta köpa in halalslaktad kyckling från Danmark.
I båda fallen, liksom i många andra skånska kommuner, är det Sverigedemokraterna som väckt frågan.
Djuren bedövas alltid
Klart är att den form av halal som godkänns i bland annat Sverige och Danmark inte är mer plågsam än annan slakt, djuren bedövas på vanligt vis först.
Enda skillnaden är att djuren står vända mot Mecka och att en muslim på plats uttalar att slakten sker i Guds namn. Å andra sidan är det just det religiösa inslaget snarare än djurskyddsaspekten som tycks väcka känslorna.
Enligt kritikerna strider förekomsten av halal- och koshermat mot kravet på att den svenska skolan ska vara icke-konfessionell.