Id-kontroller på Kastrup 2016. Foto: Emil Langvad/TT

Regeringen förlänger id-kontroller

Uppdaterad
Publicerad

Regeringen har nu beslutat att förlänga id-kontrollerna på buss, tåg och färjor till Sverige i ytterligare tre månader. Näringsliv och politiker i Sydsverige reagerar starkt på beskedet. ”Det är tydlig signalpolitik”, säger Anders Åkesson (MP), regionråd.

Beslutet fattades vid ett extrainsatt regeringssammanträde på onsdagen. Det meddelar Anna Johansson (S), infrastruktminister, vid en pressträff i Rosenbad.

Regeringen har tittat på situationen i Sverige och Europa och kommit fram till att kontrollerna fortfarande behövs, enligt infrastrukturminister Anna Johansson.

Anna Johansson (S), infrastrukturminister. Foto: Claudio Bresciani/TT

– Vi har gjort en bedömning av risken att vi får ett stort inflöde igen om vi släpper de här kontrollerna, säger hon till TT.

– Sammantaget gör vi bedömningen att vi behöver förlänga i ytterligare tre månader.

Trots att långt färre flyktingar kommer nu jämfört med förra året är trycket på Migrationsverket stort, enligt Anna Johansson. Hon säger samtidigt att regeringen ser över möjligheterna för att underlätta för resenärer mellan grannländerna.

Samtal med Danmark

På en presskonferens med de övriga nordiska och baltiska stats- och premiärministrarna vid Nordiska rådet session i Köpenhamn försvarar statsminister Stefan Löfven regeringens beslut.

– Vi måste ta hänsyn till ordning och säkerhet i vårt land, säger Löfven, enligt TT.

ID-kontrollerna infördes just för att säkerställa ordning och säkerhet.

– Vi ser fortfarande en osäkerhet, säger Löfven och tillägger att det är viktigt för ”hela vårt land”.

Danmarks statsminister Lars Lökke Rasmussen säger att han har förståelse för beslutet. Men han säger också att han och Löfven har haft samtal om hur man skulle kunna göra kontrollerna mindre hindrande för pendlarna och utbytet i Öresund.

”Signalpolitik”

Flera företrädare för regeringspartierna i Skåne är kritiska mot beskedet.

– ID- och gränskontrollerna är skadliga för den skånska arbetsmarknaden. De ställer till väldigt mycket bekymmer för människor som arbetar i Danmark. Det är angeläget att de fasas ut så snart som möjligt, säger Henrik Fritzon (S), regionstyrelsens ordförande.

– Jag tycker det är dags att släppa nödbromsen. Det här har hämmat regionens utveckling. Det är tydlig signalpolitik i stället för att se till att Sverige står upp för en generös och vettig asylpolitik, säger Anders Åkesson (MP), regionråd.

Beatrice Ask (M), ordförande i justitieutskottet anser dock att förlängningen är helt nödvändig. Hon utgår från att även de inre gränskontrollerna kommer att förlängas.

– Flyktingkrisen är inte över och osäkerheterna är många. Då ser jag ingen annan lösning än att verkningsfulla åtgärder finns på plats, säger Ask, som också uppmanar regeringen att ta fram praktiska lösningar som kan underlätta för pendlarna.

Gäller till februari

Det var den 4 januari som id-kontroller infördes för personer som ska resa med buss-, båt- eller färjetrafik från Danmark till Sverige. Sedan dess krävs en giltig id-handling för att komma ombord.

Förordningen om att transportbolagen måste kontrollera id-handlingar gällde tidigare fram till den 4 november. Dagens besked innebär att kontrollerna förlängs till februari nästa år.

Kritiken mot id- och gränskontrollerna har varit hård från politiker, näringsliv, människorättsorganisationer och tågpendlare. 16.000 pendlare reser dagligen med tåg och färjor över Öresund.

”Beklämmande”

Enligt en rapport från Öresundsinstitutet överväger åtta av tio tågpendlare att antingen söka nytt jobb i hemlandet, alternativt att flytta till arbetslandet.

– Det är beklämmande att man inte förstått vilken skada det här åsamkar oss i Sydsverige. De skyller på att man behöver en gränskontroll, men det finns redan i passkontrollen. Man verkar inte ha förstått eller vill inte förstå konsekvenserna, säger Stephan Müchler, vd på Sydsvenska handelskammaren, till SVT Nyheter.

Id-kontroller på Kastrup. Foto: Johan Nilsson/TT

Nyligen lämnade handelskammaren över ett krav till Justitiekanslern (JK) på 30.000 kronor vardera i ersättning till 565 pendlare som drabbats av kontrollerna.

”Jag är förbannad och blir så stressad över detta. Jag kommer att se efter boende i Danmark istället, för som det är nu fungerar det inte”, skriver pendlaren Minna Ruishalme på sociala medier.

Minskat antal resor

Svenska EU-parlamentarikern Fredrick Federley (C) har också krävt att EU:s migrationskommissionär Dimitris Avramopoulos ska granska om åtgärderna med id-kontroller är lagliga.

– Ur våra pendlares perspektiv tycker vi att det är mycket tråkigt. Efter sommaren ser vi att de pendlare som har haft möjlighet har hittat andra sätt, gett upp att åka, eller faktiskt valt att inte jobba i Danmark, säger Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken, till TT.

Resorna med Skånetrafiken har minskat med omkring 15 procent sedan id-kontrollerna infördes, när man i stället borde ha sett en ökning med 5 procent, enligt Linus Eriksson.

Han hade gärna sett att regeringen vid det här laget hade kommit med någon annan lösning, exempelvis att Danmark och Sverige hade kunnat enas om en kontrollstation i stället för dagens två.

Den tillfälliga inre gränskontroll, som polisen genomför på flera platser i Sverige, gäller fram till den 11 november. Regeringen väntas inom de närmsta dagarna fatta beslut om även den kontrollen ska förlängas.

Så har id- och gränskontrollerna påverkat Öresundsregionen

Flyktingar har hindrats. 80 procent av tågpendlarna överväger att söka nytt jobb eller flytta. Företag har svårt att hitta personal. Vid Nordiska ministerrådet presenterade Öresundsinstitutet en uppdaterad version av rapporten om konsekvenserna av id- och gränskontroller. SVT Nyheter Skåne har sammanställt några av punkterna.

1. Antalet asylsökande till Sverige, Norge och Danmark har sjunkit kraftigt under tiden efter det att gränskontrollerna infördes. Förklaringen sägs dock i första hand vara den flyktingsöverenskommelsen som gjorts mellan EU och Turkiet.

2. Nära 80 procent av de 400 tågpendlare som tillfrågats har övervägt att antingen söka nytt jobb i hemlandet, alternativt att flytta till arbetslandet, enligt Öresundsinstitutet. Tidigare studier har visat att två av tre tågpendlare vittnade om en högre nivå av stress till följd av kontrollerna.

3. Antalet resenärer som åker Skånetrafikens tåg över Öresundsbron har minskat med tolv procent mellan januari och augusti, jämfört med samma period under fjolåret.

4. Restiden har i genomsnitt förlängt med en halvtimme på resor med Öresundståg från Köpenhamn till Malmö. Trafiken i motsatt riktning har påverkats i mindre utsträckning. Antalet avgångar i rusningstrafik har dock halverats.

5. Fler och fler Öresundspendlare väljer bilen i stället. I september ökade trafiken över bron med åtta procent jämfört med fjolåret, enligt Öresundsbrokonsortiet. Halva ökningen kan härledas till införande av id- och gränskontroller.

6. Enligt institutets analys är drygt 330 000 färre arbetstillfällen på Själland tillgängliga genom en timmas resa från Malmö central, jämfört med innan dessa att id- och gränskontrollerna infördes.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

ID-kontroller vid Öresundsbron

Mer i ämnet