När Nicklas Nilsson gick i sjunde klass på Herrestorpsskolan i Vellinge testades han av en skolpsykolog. Han presterade dåligt på delar av testet, stämplades som utvecklingsstörd och placerades i särskola.
Något nytt test gjordes inte förrän många år senare, på familjens inititativ. Då upptäckte den nya psykologen att Vellinge kommun hade felbedömt Nicklas.
– Min bedömning var att Nicklas inte har nån utvecklingsstörning, säger psykologen Babe Strömberg.
Menar du att Nicklas placerades i särskola på felaktiga grunder?
– Ja den slutsatsen måste man ju dra, säger Babe Strömberg
Babe Strömberg menar Nicklas svårigheter i skolorna berodde på dyslexi och ADHD.
Att föräldrarna låg i skilsmässa kan också ha bidragit till det dåliga testresultatet i sjunde klass. Ett nytt test borde ha gjorts av Nicklas, anser psykologen.
– Vi hade inga sådana rutiner då, säger Meta MacDonald, rektor på Herrestorpsskolan.
Nicklas kände själv att han inte hörde hemma i särskolan.
– Ja, jag arbetade mycket fortare än alla andra, men var tvungen tvungen att sitta där eftersom det stod på pappret att jag var utvecklingsstörd.
Nicklas är inte den första och enda som Vellinge kommun placerat i särskola på felaktiga grunder. Nicklas gick i samma skola som tvillingarna Rasmus och Robin som också hamnade i särskola – trots att de är normalbegåvade.
– Jag tror det har att göra med att dom inte ville satsa pengar på oss, säger Nicklas Nilsson.
När det upptäcktes att Nicklas inte hörde hemma i särskolan, hade han redan gått två år på särgymnasiet.
– Jag sitter här idag utan utbildning, utan jobb. Det har förstört mitt liv, säger Nicklas Nillsson.
Ansvariga på Vellinge kommun tycker inte att de har gjort fel i Nicklas fall.
– Det är inget jag funderar över, säger Bengt Grahn, utvecklingsansvarig för utbildningar i Vellinge kommun.