Ödesfrågan som delar Småland

Uppdaterad
Publicerad

Vilken sträckning den framtida höghastighetsbanan genom Sverige ska ha – en östlig eller en västlig – delar Småland.

Det planeras för höghastighetståg i Sverige, den sannolikt största infrastruktursatsningen i Sverige på 150 år. Själva banan beräknas kosta 140 miljarder kronor. Dessutom finns planer för att bygga bostäder utmed banan för ytterligare 100 miljarder.Total beräknad kostnad för järnväg och bostäder är svindlande 240 miljarder kronor.

Helt klart är det ännu inte hur banan kan komma att dras. Knäckfrågan är hur banan ska dras genom Småland och öst står mot väst. Antingen kan sträckan dras från Jönköping över Värnamo/Ljungby ner till Hässleholm. Det är den kortaste vägen och bör därmed bli billigast. Med tågstopp i Värnamo knyts i så fall kust-till-kustbanan ihop med höghastighetsbanan.

Höghastighetsbanan

Sammantaget knyter förslaget ihop Västsverige och ger området tillgång till spårtrafik som idag saknas.

Större städer i öst

Men det här förslaget gillar man inte i östra Småland. Här förordas en sträckning från Jönköping via Växjö/Alvesta ner till Hässleholm. Visserligen är den dragningen längre men här finns tre större städer: Växjö, Kalmar och Karlskrona. Det finns ett universitet och en teknisk högskola.

Satsningen skulle även ge draghjälp åt en region som har problem med att folk flyttar från småkommuner i inlandet.

De närmaste två-tre åren ska frågan utredas och förhandlas. År 2018 tas beslut om allt går i lås.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Höghastighetsbanan

Mer i ämnet