Det planeras för höghastighetståg i Sverige, den sannolikt största infrastruktursatsningen i Sverige på 150 år. Själva banan beräknas kosta 140 miljarder kronor. Dessutom finns planer för att bygga bostäder utmed banan för ytterligare 100 miljarder.Total beräknad kostnad för järnväg och bostäder är svindlande 240 miljarder kronor.
Helt klart är det ännu inte hur banan kan komma att dras. Knäckfrågan är hur banan ska dras genom Småland och öst står mot väst. Antingen kan sträckan dras från Jönköping över Värnamo/Ljungby ner till Hässleholm. Det är den kortaste vägen och bör därmed bli billigast. Med tågstopp i Värnamo knyts i så fall kust-till-kustbanan ihop med höghastighetsbanan.
Sammantaget knyter förslaget ihop Västsverige och ger området tillgång till spårtrafik som idag saknas.
Större städer i öst
Men det här förslaget gillar man inte i östra Småland. Här förordas en sträckning från Jönköping via Växjö/Alvesta ner till Hässleholm. Visserligen är den dragningen längre men här finns tre större städer: Växjö, Kalmar och Karlskrona. Det finns ett universitet och en teknisk högskola.
Satsningen skulle även ge draghjälp åt en region som har problem med att folk flyttar från småkommuner i inlandet.
De närmaste två-tre åren ska frågan utredas och förhandlas. År 2018 tas beslut om allt går i lås.