Från och med i morgon ska nyanlända i Södertälje kunna sköta alla sina myndighetskontakter på ett och samma ställe. Det är Migrationsverket, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, Pensionsmyndigheten, Skatteverket, landstinget och kommunen som, i enlighet med ett regeringsbeslut, försöker förkorta de nyanländas etableringsprocess genom att samlas under samma tak.
– Som det ser ut i dag är tar det 3-4 veckor för en nyanländ att ta sig igenom alla myndigheter, säger Catrine Haraldsson som är delprojektledare för den nya mötesplatsen i Södertälje. Det är för lång tid.
Fyra veckor blir fyra timmar
Ett pilotprojekt på fem orter i Sverige som inleddes 2015 har i en första utvärdering visat att de tre till fyra veckorna minskas till 4 timmar med den nya metoden.
– Med en checklista i handen där varje steg i etableringsprocessen finns med slussas medborgaren på ett effektivt sätt direkt från myndighet till myndighet, säger Catrine Haraldsson. Då kan man ta sig igenom alla led på en halv dag.
Byråkratin besvärlig
Delprojektledaren Catrine Haraldsson arbetar till vardags som servicehandläggare mot tre olika myndigheter (Skatteverket, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten) dit nyanlända kommer för att ansöka om personnummer och har på nära håll sett svårigheterna i mötet med den svenska byråkratin.
– Det är besvärligt som ny i Sverige att det är så många olika myndigheter att vända sig till så det här att ha allt under samma tak kommer att underlätta betydligt.
Varför har man inte genomfört det här tidigare?
– Det blir alltid en fördröjning när sådana här stora förändringar ska genomföras men absolut hade det varit bra att kunna underlätta på det här sättet tidigare, säger hon.
Den nya mötesplatsen kommer att finnas på servicekontoret i Lunagallerian. Förutom i Södertälje öppnas nya mötesplatser även på 21 andra platser i Sverige i morgon, tisdag.