Ostlänken ska till en början gå mellan Järna och Linköping. Foto: Arkivbild/Patrik Sterky

Ny järnväg skapar tusentals jobb i Sörmland

Uppdaterad
Publicerad

Den planerade höghastighetsbanan Götalandsbanan, som Ostlänken är en del av, förväntas skapa omkring 2.500 nya arbetstillfällen i Sörmland. Det visar en rapport som Regionförbundet Sörmland låtit konsultföretaget Vectura göra.

Syftet med rapporten är att ge en prognos för de förväntade effekter som kan uppstå i Sörmland när det gäller arbetsmarknad, befolkningsutveckling, ekonomisk utveckling och förutsättningar för handel och bostadsmarknad.

Rapporten slår fast att cirka 2.500 årliga och permanenta arbetstillfällen väntas skapas genom höghastighetsbanorna.

Fler sörmlänningar

Störst positiv effekt sett till ökning i arbetskraft och arbetstillfällen beräknas Götalandsbanan ha på Katrineholm, Nyköping, Trosa och Gnesta.

I och med Götalandsbanan uppges befolkningen i Sörmland komma att öka med 4.000-5.000 invånare, varav den största befolkningstillväxten tros hamna i Nyköping och Katrineholm. Även Eskilstuna och Trosa förväntas få en positiv befolkningsutveckling.

Det här innebär exempelvis att Nyköping skulle behöva bygga 900 nya bostäder, enligt rapporten.

Viktigt med stationernas läge

En fråga som tas upp är vilka stationer som ska finnas i Sörmland, då dessa lägesfrågor påverkar förutsättningarna för samhällsplaneringen i hela regionen.

I rapporten nämns tänkbara stationer i Nyköping, Skavsta och Vagnhärad.

”Om det blir så att endast en station byggs kommer valet av lokalisering (Nyköping stad eller Skavsta) att få betydelse för både stadsutvecklingen i Nyköping, arbetspendlingsvolymer och/eller resande till flygplatsen på Skavsta”, står det att läsa.

Bana mellan Stockholm-Göteborg

Götalandsbanan, som är under utredning, är tänkt att sträcka sig mellan Stockholm och Göteborg via Linköping, Jönköping och Borås.

Om mellersta delen av Götalandsbanan – sträckan mellan Linköping och Borås – inte färdigställs i samma takt som övrig bana skulle detta endast komma att utgöra en förhållandevis begränsad påverkan på Sörmland, enligt rapporten.

Kopplas till Stockholm och Östergötland

Ostlänken omfattar i sin tur drygt 15 mil ny dubbelspårig höghastighetsjärnväg mellan Järna och Linköping. Byggstarten är lagd till år 2017 och 2028 är tanken att tågen ska börja rulla.

Rapporten pekar på att ”Ostlänken, när den färdigställts, kopplar Sörmland starkare till Stockholmsregionen såväl som till Östergötland. Detta är också Sörmlands närmaste marknader och det rör sig om stora marknader”.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.