I den utredning som Polismyndigheten gjort, och som SVT Nyheter Sörmland berättade om igår, föreslås att polisen ska använda spikmatta oftare.
Spikmatta säkrare
Användning av spikmatta är säkrare och skadorna som uppstår är betydligt mindre än när man prejar fordon.
– Det är så klart en arbetsmiljöfråga, det är en riskfylld metod att preja någon. Men i vissa situationer måste vi göra det för att få stopp på fordonet och undvika andra risker för allmänheten, säger Martin Lundin, kommissarie vid Polismyndighetens utvecklingsavdelning.
Polisbil välte utanför Katrineholm
Inte sällan tvingas polisen att preja ett fordon i syfte att får stopp på det. Senast i juni välte en polisbil i Nävertorp i Katrineholm i samband med en biljakt. Polisen försökte preja en bil som vägrade stanna och som körde vårdslöst.
Totalt 38 miljoner kronor
Sedan år 2010 finns sammanlagt 1.142 ärenden hos Kammarkollegiet, den myndighet som försäkrar polisens fordon, om skadade polisbilar i samband med prejning. Den totala kostnaden uppgår till drygt 38 miljoner kronor, det visar en landsomfattande kartläggning som SVT Nyhter Sörmland gjort.
– Man får se till hur mycket poliser kör och i vilka situationer. Men det är klart att vi har en del fordonsskador och det är någonting vi följer upp och tittar på. Framförallt vad kostnaderna beror på, säger Martin Lundin.
32 ärenden i Sörmland
Sörmlandspolisens kostnader uppgår till lite mer än en miljon kronor och 32 försäkringsärenden.
– Det speglar bara hur dyra bilarna är. Inte hur stora skadorna är. En fråga man måste ställa sig är om man ska ha specialbyggda kofångare som man har i andra länder, säger Per Lange, trafikpolischef i Sörmland.
Vad tycker du själv?
– Jag har svårt att ha någon uppfattning om det.
Fordonsskador i samband med prejning är vanligast vid Stockholmpolisen. Sammanlagt 437 ärenden till en kostnad av närmare 16 miljoner kronor har anmälts till Kammarkollegiet.