Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Förutom att bilen kan ta skada påverkas även du som förare av att köra på en väg med potthål. Foto: SVT

Här ser E20 ut som en Schweizerost: ”Kan vänta oss allt sämre funktion på vägarna”

Uppdaterad
Publicerad

Just nu får många väghållare i södra Sverige en stor mängd samtal om potthål. Förutom att bilen kan ta skada av potthålen påverkas även du som förare, det berättar Tony Gunnarsson sakkunnig inom trafiksäkerhet på Riksförbundet M.

Det omväxlande vädret som södra Sverige drabbats av de senaste veckorna är inte bra för våra vägar. Regn och smältvatten tränger ner i håligheter i vägen och när det fryser på igen sprängs vägen sönder och hålen blir större och större.

Genom stötarna som uppstår när fordon kör igenom ett potthål kan nya skador bildas i höjd med nästa hjulaxel, och till slut kan vägen likna en schweizerost. Ett exempel på det är E20 vid Svista utanför Eskilstuna, där Trafikverket satt ut en varningsskylt för vägskada i väntan på att vägen kan lagas.

– Man måste fästa blicken på vägen i högre grad och då blir man inte lika uppmärksam på omgivningen, säger Tony Gunnarsson.

Dåligt underhållet kan bidra

Riksförbundet M, tidigare Motormännens riksförbund, anser att bristande vägunderhåll är ett av skälen till att potthål uppstår.

– Väghållarna hinner inte med att laga ordentligt i tid. När det är lappat och lagat ökar risken för potthål. Vi kan vänta oss allt sämre funktion på vägarna, säger Tony Gunnarsson.

Trafikverket uppger att underhållet ständigt är en prioriteringsfråga, men anser att det främsta skälet till att hålen uppstår är vädret.

I klippet ovan berättar Tony Gunnarson hur du som förare påverkas av att köra på en väg med potthål.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.