SOS Alarm ber om ursäkt

Uppdaterad
Publicerad

Therese nekades en ambulans när hon föll i trappan med sin fem veckor gamla dotter. Nu har SOS Alarm lyssnat på larmsamtalet igen och ber om ursäkt.

Varför nekades ambulans i det här fallet?

– Vi har lyssnat på samtalet och vi fick för lite information för att bedöma att en ambulans behövdes, säger Helena Söderblom, presschef på SOS Alarm.

Av vilken anledning lämnar ni inte ut kopior av larmsamtalet till IVO?

– Vi har haft som rutin att göra en avskrift på larmsamtal till IVO. Men helt plötsligt vill man att vi ska skicka ljudfiler och det är en hel del vi måste ta hänsyn till då. Det är en del av en journal, säger Helena Söderblom.

Läs mer: Spädbarn i fallolycka – nekades ambulans

Söderblom ringer upp SVT Nyheter Sörmland under eftermiddagen med nya besked.

– Nu har jag fått ytterligare information om det här fallet. Nu förstår jag hur allvarlig den här olyckan var. Vi gjorde fel och tar på oss det här. En sjuksköterska skulle behövts kopplas in och om inte, skulle en annan medicinsk bedömning ha gjorts, säger hon.

Och ljudfilen från larmsamtalet som IVO har begärt ut, anser ni att ni har gjort fel där också?

– Nej, jag kollade precis. Vi har skickat en avskrift på samtalet den 19 maj. Två veckor senare krävde IVO även ljudfilen. Det senaste jag har hört är att ljudfilen skickades igår, säger Helena Söderblom.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.