Kritik mot att konduktörer ska bli värdar

Uppdaterad
Publicerad

Landstingspolitikernas förslag om att ersätta konduktörerna på Stockholms lokalbanor med betalautomater får hård kritik.

Trots landstingspolitikernas besked igår om att personalen ombord på lokalbanorna får behålla sina jobb, kritiserar nu facket förslaget. Både SEKO och konduktörerna tror att beslutet blir en början på slutet av personal ombord på tågen.

– Jag tror ju att Arriva omgående kommer att försöka inleda en avveckling av den personalen. Vi får se i vilken takt det går, men helt klart är ju att de här systemen som Stockholmarna älskar mest, de kommer inte ha konduktörer ombord kvar i samma omfattning som man har haft tidigare, säger Per-Ola Fällman, ombudsman på SEKO.

Konduktörerna på lokalbanorna

”Prio ett att möta Arbetsmiljöverkets krav”

Men den förklaringen vill trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) inte gå med på.

ABC: Men är det inte så att det här är ett sätt att på lång sikt avveckla personalen ombord?

– Det här är ett sätt att tillmötesgå krav från arbetsmiljöverket, det har varit prio ett för oss, säger han.

”Politikerna har medvetet struntat i andra lösningar”

Men SEKO menar att det finns ett betydligt lättare sätt att möta Arbetsmiljöverkets krav på, men som man nu anklagar politikerna för att medvetet ha struntat i.

– Apparaten, den så kallade BKU:n, den går att utveckla, det finns en färdig silikonhållare som kan användas och den möter Arbetsmiljöverkets krav, säger Per-Ola Fällman.

Han berättar att den apparaten redan används av 3.000 människor, bland annat i England.

– Men någon sådan beställning har inte gjorts, man har medvetet undvikit att utveckla apparaten just för att kunna avveckla konduktörerna, säger Per-Ola Fällman.

Men Kristoffer Tamsons (M) säger dock att detta är helt felaktigt.

– Man har tittat på redskap och olika tekniska lösningar, man har haft att följa de inriktningar och de synpunkter som Arbetsmiljöverket riktat mot oss. Och det har varit ganska tungt för oss att komma fram med en lösning som har kunnat möta de kraven. Och det är det vi gör nu, säger han.

Oviss framtid efter prövotiden

Men de som jobbar ombord ser fortfarande ovisst på framtiden, trots att konduktörerna under provtiden kommer att vara kvar som servicevärdar.

– Och sedan, vad händer efter det, vad blir det av oss? Den här tryggheten och säkerheten är totalt borta, säger Delphina Rocqe, som är konduktör på tvärbanan.

– Och tilläggas kan att tågvärd är en extremt mycket osäkrare anställningform än konduktör, det är en lättare anställning att på sikt ta bort och hänvisa till att personalen inte behövs, säger Caroline Kyller Ullskog som är förare på spårvagnen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Konduktörerna på lokalbanorna

Mer i ämnet