Lidingö sämst i test när det gäller cykelbanor

Uppdaterad
Publicerad

Det är stora skillnader mellan cykelbanorna i Stockholmsområdet. Bäst är Stockholms stad på att sopa bort löv, snö och rullgrus. Sämst är Lidingö kommun.

Idag skadas fler cyklister än bilister i trafiken och 80 procent av cyklisterna skadas genom att de cyklar omkulll.

– Vi ser ju i statistiken att det sker många olyckor på grund av rullgrus, speciellt under våren, säger Folksams trafiksäkerhetsforskare Matteo Rizzi.

Stora skillnader mellan kommuner

Det är stora skillnader mellan Stockholms kommuner när det gäller att rensa bort höstlöv, snö och sand från sina cykelbanor, det visar Folksam som för tredje året i rad undersöker Stockholms viktigaste cykelbanor.

– Vi tycker att kommunerna i genomsnitt kan kunna göra mycket mer. Att man ska kunna cykla året runt, säger Matteo Rizzi.

Lidingö sämst

Bäst på att se till sina cykelbanor är Stockholms stad följt av Danderyd, Sollentuna och Nacka. Sämre på underhåll och drift av cykelbanor är Solna, Tyresö, Huddinge och Sundbyberg. Allra sämst är Lidingö kommun som ligger 37 procent under genomsnittet. Det är nästan 70 procent sämre än Stockholms stad som är 30 procent bättre än genomsnittet.

– Vi har framförallt sett att Lidingös vinterunderhållning av is och snö är bristfällig, säger Matteo Rizzi.

Orsaken till varför Lidingö har sämre cykelbanor är oklart eftersom tekniska nämndens ordförande Christer Åkerhielm (M) inte vill svara på några frågor.

Mätningarna genomfördes vid två olika tillfällen under höst, vinter och vår. Det man tittade på var lövröjning, plogning, sandning och sopning av lösgrus.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.