Cykelbanorna blir bredare och separeras från gatan med kantsten. Foto: SVT.

Mer plats för cyklar när Vasagatan byggs om

Uppdaterad
Publicerad

En av Stockholms mest trafikerade gator, Vasagatan, ska byggas om för att öppna upp för cykeltrafiken. Men det kommer bli trängre för bilarna. – Det gillar jag inte, säger Jakob Danielsson, som jobbar med transporter.

Vasagatan är en av centrala Stockholms mest trafikerade gator och många ser den mest som en bullrig genomfartsled.

Men nu ska hela Vasagatan, från Tegelbacken till Norra Bantorget, byggas om.

– Målet är att få en modern och levande stadsgata. Vasagatan är för många det första intrycket av Stockholm och därför vill vi göra den vackrare och trafiksäkrare, säger Daniel Helldén (MP) till SVT Nyheter Stockholm.

Vasagatan kommer att få nya och bredare cykelbanor som separeras från biltrafiken med hjälp kantsten.

Även gångbanorna ska breddas så att uteserveringar får plats och nya träd ska planteras på båda sidorna om vägbanan.

Trängre för bilarna

Gatans nya utformning innebär att bussarnas och bilarnas framkomlighet minskar eftersom körfält kommer att tas bort.

I sydlig riktning kommer kapaciteten att minska med 20-25 procent och i nordlig riktning med 10 procent. Det blir också svårare att parkera och stanna längs gatan.

– Det gillar jag inte. Visst är det bra med cykelbanor, men man måste också ta hänsyn till oss som jobbar med att lasta och lossa saker, säger Jakob Danielsson som arbetar med transporter.

Ombyggnaden innebär ju att trängseln och därmed bilköerna kommer att öka. Är det så bra för miljön?

– Det stämmer att risken för köer ökar under rusningstid, men resten av dygnet får Vasagatan ett mer välanpassat utseende. Idag är den överdimensionerad för bilar och vi vill att gång- och cykeltrafiken ska prioriteras, säger Daniel Helldén (MP).

Kostar 85 miljoner kr

Ombyggnaden av Vasagatan, som påbörjas om ungefär ett år, kommer att kosta 85 miljoner kronor.

Största delen står Stockholms stad för, men en fjärdedel av investeringen betalas av fastighetsägarna längs gatan.

– Den här finansieringslösningen har genomförts i mindre skala i Stockholm tidigare, men aldrig i ett så här stort projekt, säger Daniel Helldén (MP).

Men är det verkligen rätt att privata finansiärer ska betala för en upprustning som staden ansvarar för?

– Ja, vi tycker att det är en bra lösning eftersom fastigheternas värde kommer att stiga när Vasagatan blir mer attraktiv med uteserveringar och grönska, säger Daniel Helldén (MP).

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.