Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
EU-kommissionen ger grönt ljus för Miljözon 3 i delar av Stockholms innerstad. Hör vilka regler som kommer att gälla från årsskiftet i klippet (ur SVT Nyheter Stockholm, oktober 2023). Foto: SVT Design

Grönt ljus för miljözon 3 i Stockholm – här förbjuds diesel- och bensinbilar

Uppdaterad
Publicerad

Förbud mot diesel- och bensindrivna bilar i delar av Stockholms innerstad kommer börja gälla från och med den 31 december 2024. Europeiska kommissionen har nu gett grönt ljus efter att ha granskat förslaget.

– EU-kommissionens besked är en vinst för hela Europa, men framförallt för stockholmarna, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd.

Miljözon klass 3 är en av de strängaste åtgärder som finns för att begränsa trafik och avgaser. Det innebär att alla bensin- och dieseldrivna bilar är förbjudna att köra inom zonen. SVT Nyheter Stockholm har tidigare rapporterat om att Stockholms stad skulle bli först i världen med att införa miljözon 3 i delar av innerstaden. Nu har Europakommissionen gett klartecken att så blir fallet efter att ha granskat förslaget.

– Miljözon klass 3 är en investering i ett city med friskare luft och mer plats för folkmyller, träd och uteserveringar, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Inte ens åtta procent av lastbilarna som idag levererar varor i den kommande miljözonen klarar de nya, stränga utsläppskraven. Hur ska butiker och restauranger få sitt gods när fossildrivna fordon förbjuds? Hör mer i videon. Foto: Pia Heick/SVT

Det här gäller för mopeder och motorcyklar i Miljözon 3

Lagstiftningen angående miljözoner gäller inte mopeder och motorcyklar, så det innebär att de får köra fritt i miljözonen. Som lagstiftningen ser ut just nu.

Källa: Stockholms stad

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.