Moderaternas skolpolitiske talesperson Camilla Waltersson Grönvalls uppfattning har inte ändrats efter att ha träffat skolans rektor, Hussein Ibrahim.

Moderat riksdagsledamot på besök i omtvistade skolan

Uppdaterad
Publicerad

De könsuppdelade idrottslektionerna på Al-Azharskolan gjorde Moderaternas utbildningspolitiske talesperson Camilla Waltersson Grönvall upprörd. Idag besökte hon skolan för att föra en dialog med ledningen. Efter besöket står hon fast i sin kritik.

På måndagen kallade den muslimska friskolans rektor Hussein Ibrahim till presskonferens med anledning av uppståndelsen kring de könsuppdelade idrottslektionerna. Han försvarade sig då och pekade på att Skolinspektionen i ett beslut godkänt upplägget. Han bjöd också in politiker att komma på besök till skolan. En som nappade på erbjudandet var Moderaternas Camilla Waltersson Grönvall.

– Jag har blivit väldigt, väldigt upprörd över Skolinspektionens beslut och den diskussion som följde. Jag ville ta diskussionen på plats och lyssna in, säger hon.

Står fast i kritiken

Hur gick besöket?

– Det var en dialog med ledningen, bland annat rektorn. Jag delar inte deras uppfattning, men vi kunde ändå ha ett samtal.

Är du fortfarande lika kritisk efter att ha varit där?

– Ja, jag har inte ändrat min uppfattning på något sätt.

Varför?

– Vi talar om att flickor och pojkar är uppdelade under tio års tid. Det är inte förenligt med den värdegrund vi ska förmedla.

Vill förändra skollagen

Det socialdemokratiska skolborgarrådet Olle Burell har tidigare sagt att lagstiftningen bör ses över. Den uppfattningen delar Camilla Waltersson Grönvall.

– Om lagen går att tyda på det här sättet måste den förändras, säger hon.

Borde den här skolan stängas?

– Rektorn har varit tydlig med att han vill följa skollagen. Då behöver vi ha tydlig lagstiftning och styrdokument som förhindrar uppdelning av tjejer och killar på det här sättet.

”Könsuppdelning kan vara motiverat”

2010 la Alliansregeringen fram en proposition till skollagen där det föreslås att skolor kan göra tillfälliga gruppindelningar för att elever ska kunna delta i undervisningen, oberoende av religiös uppfattning.

Hur rimmar den propositionen med er kritik mot den här skolan?

– Grundregeln är att lektioner inte ska vara uppdelade, men det finns tillfällen och enskilda moment där det kan vara motiverat. Vissa moment inom sexualundervisningen är exempel på det.

Vad är skillnaden?

– Det den här skolan gör är totalt väsensskilt. Här är ett helt ämne separerat i tio års tid. Det är aldrig okej.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.