”Rensa bland lärarnas arbetsuppgifter”

Uppdaterad
Publicerad

Stockholms lärare fortsätter att agera mot sin höga arbetsbelastning. Lärarförbundet har nu lämnat in en handlingsplan till Stockholms stad om hur de vill att arbetsbördan ska lättas.

Rensa bland lärarnas arbetsuppgifter, prioritera undervisningen och gemensamt arbeta för att förbättra arbetsmiljön – de är de åtgärder som Lärarförbundet vill att utbildningsförvaltningen ska ta till mot lärarnas höga arbetsbelastning.

– Man måste göra någonting nu. Det går inte bara att fortsätta diskutera och utreda frågan, utan man måste komma till handling. Och därför har vi lämnat förslag på hur man kan arbeta med det här redan i morgon, säger Ingrid Lindblom som är Lärarförbundets vice ordförande i Stockholm.

Lärarnas arbetsbörda

Liten tid för planering

Enligt undersökningar från de båda fackliga förbunden upplever de flesta lärare i grund- och gymnasieskolan att de inte har den tid som behövs för planering. Det är främst de senaste årens ökade krav på dokumentation och utvärdering av elevers arbete som stjäl tid från att planera lektioner. Jonas Klingberg, som är matematiklärare på Södra Latins gymnasium, säger att detta riskerar undervisningens kvalitet i Stockholms skolor.

– Det säger sig självt att trötta och slitna lärare nog ger sämre undervisning, tyvärr. Vi har ett plikttroget kollegium här som verkligen gör sitt bästa så jag hoppas att det inte har drabbat eleverna än. Men det är nog risk för att det kommer göra det så småningom.

Diskussion med utbildningsförvaltninge

Arbetsmiljöverket beslutade förra veckan att utbildningsförvaltningen måste prioritera bort eller förenkla lärarnas administrativa uppgifter innan vårterminen. Annars väntar vite på två miljoner kronor. Kraven kom efter larm från Lärarnas Riksförbund och nu agerar även Lärarförbundet med sin handlingsplan.

– Nästa steg blir att vi fortsätter diskussionen med utbildningsförvaltningen och hoppas att det här kommer i gång, säger Ingrid Lindblom.

Finns det inga negativa följder av att minska dokumentationen om elevers utveckling?

– Nej, inte som vi ser det. Dokumentation behövs, men det är den sammantagna dokumentationen som har blivit för mycket. Och vi måste ju lita på att lärarkåren har förmåga att bedöma saker utan att det ska dokumenteras.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Lärarnas arbetsbörda

Mer i ämnet