– Det är största problemet vi har, det är en enormt traumatisk händelse. Det är otroligt mycket att bära på när du kommer in på plattformen. Det är svårt att få stopp på tåget i så pass god tid så att du inte kör på en människa säger Thomas Österdal, förare och skyddsombud på MTR.
Trafikförvaltningens siffror visar att 17 personer begått självmord i kollektivtrafiken 2014, och 2015 steg siffran till 28 stycken. En ökning med 65 procent.
Tunnelbanan är extra utsatt
2014 tog sju personer livet av sig i tunnelbanan, förra året var det 17 stycken, 140 procent fler. Tunnelbaneförarna vill att säkerhetsfrågan ska tas på större allvar av beslutsfattarna.
– Än så länge har det inte varit på tapeten och det är väl just sista åren man har börjat diskutera det härm med plattformsdörrar. Det är lite synd, jag tycker att det här borde ha införts för länge länge sen, säger Thomas Österdal.
Kostar pengar
Trafikförvaltningen menar att utökade säkerhetsåtgärder som till exempel plattformsväggar bör finnas med redan i planeringen av framtidens tunnelbana.
Att bygga såna plattformsväggar kostar pengar, tar tid och kräver att hela SL-trafiken ses över och att politikerna tar tag i frågan. Under tiden får SL:s personal hantera problemet själv.
– På lång sikt finns det möjlighet att förhindra självmord genom att bygga plattformsväggar. Men det är ett arbete som är omfattande och kommer att ta tid. Vi kan inte bara vänta utan vi måste under den tiden också arbeta aktivt med de medel som står oss till buds.
– Det viktigaste vi har gjort och gör är att utbilda personalen för att öka medvetenheten och deras beredskap att kunna ingripa och därmed rädda liv, säger Suss Forssman Thullberg som är kommunikationschef på Trafikförvaltningen.n.