Och det är just vad hela kampanjen som organisationen Ung Cancer dragit i gång går ut på.
– Vi vill få killar i åldrarna 20-40 år att kolla sin pung, minst var tredje månad, säger Fredrik Sandevärn, presskontakt på Ung Cancer.
Kampanjen är riksomfattande och hittills har man besökt tio städer över hela landet, däribland Uppsala. Studenter har hjälpt till att förse cyklar med de färggranna sadelskydden.
Visade pungen
Allt började i måndags med att Felix Sandman från pojkbandet FO&O lät sin pung titta fram ur shortsen på en bild på Instagram.
– Dagen efter gick han ut med att bilden var reklam för vår kampanj och vi har hittills fått bra reaktioner. Det här börjar sprida sig på sociala medier, berättar Fredrik Sandevärn.
Förutom sadelskydden ska budskapet ”kolla bollarna” bland annat förmedlas via affischer på skolor, ungdomsmottagningar och vårdinrättningar.
Sms-tjänst
Det finns också en sms-tjänst där användaren kan få en påminnelse om att kontrollera sin pung var tredje månad.
Varje år drabbas 300 män i åldrarna 20-40 år av testikelcancer.
Mer information om testikelcancer och kampanjen finns på www.kollabollarna.nu