Foto: SVT

Rullstolsburna vägrades ramp av SJ

Uppdaterad
Publicerad

Elin Blideskog och Carl Boström vill åka på skidläger för rullstolsburna i Åre. Men det är bara ett problem: SJ lyckas inte lösa hur de ska ta sig av och på tåget.

Elin Blideskog och Carl Boström ska åka till Åre på skidläger för att åka ski-cart. De beställde tågbiljett för drygt en månad sedan, och ska åka på söndag, men stötte på problem. Det visade sig att SJ inte kunde ordna fram någon ramp för att ta sig ombord på tåget med sina rullstolar. Först efter fyra samtal lovade SJ att ordna en ramp, men då endast i Uppsala.

– Faktum kvarstår att det inte blir någon ramp i Åre och nu har vi sagt att vi inte orkar bry oss längre. Det är så otroligt krångligt att få hjälp, säger Elin Blideskog.

– Tyvärr är det inte första gången heller så man blir inte alls förvånad, säger Carl Boström.

Rätt till assistans

Enligt EU-bestämmelser om rättigheter för tågresenärer, som SJ själva hänvisar till på sin hemsida, har resenärer med funktionshinder rätt till kostnadsfri assistans vid på- och avstigning av tågen. Något man alltså inte lyckats leva upp till den här gången.

– Jag tycker att det är jättedåligt. Man ska kunna ringa på en gång och få en ramp eller en annan lösning. Visst, en ramp kan vara upptagen, men SJ borde kunna komma med en annan lösning då, säger Elin Blideskog.

SJ: erbjöd ombokning

SJ svarar att de erbjudit sig att boka om resan till senare samma dag, då ett tåg med rullstolslift trafikerade sträckan. De nyare tågen har nämligen en lift ombord. Utrustning på plats på stationerna är inte SJ:s ansvar, säger ordföranden i SJ:s funktionshinderråd, Jonas Nilsson.

– Det är Trafikverket som har ansvaret för perrongerna, vi får inte ha våra liftar där. Det är fel i sak, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.