Elin Blideskog och Carl Boström ska ta tåget till Åre på skidresa. Men de saknar en ramp för att kunna ta sig av tåget väl på plats och kritiserar SJ för den bristande tillgängligheten. Men det är inte SJ:s ansvar att tillhandahålla en ramp, enligt ordföranden för SJ:s funktionshinderråd, Jonas Nilsson.
– Jag beklagar om vi inte har varit tillräckligt tydliga i den här frågan. Trafikverket har ansvaret för perrongerna, vi får inte ha våra liftar där, säger han.
Erbjöd annan resa
Han jämför stationerna med flygplatser, där SJ i så är som ett flygbolag och därför inte ansvarar för tillgängligheten på stationen, utan på tågen. De nyare tågen har dock rullstolsliftar ombord, medan de gamla inte har det. Då krävs det att liften finns på perrongen, vilket det inte gör i Åre.
– Redan vid första kontakten om den här resan erbjuder vi oss att boka om till ett annat tåg med rullstolslift, säger Jonas Nilsson.
Den andra avgången skulle i så fall ha avgått sex timmar efter den bokade resan. Enligt Nilsson försöker SJ sprida ut avgångar med nya och gamla tåg så gott som möjligt över sträckorna.
Men kan man säga att samma tillgänglighet gäller för alla människor när det kommer till att åka de här tågen?
– Det klarar vi inte av. Vi har olika fordon och ett sådant beslut skulle innebära att fyrtiotal av våra tåg inte skulle kunna köras.
”Finns inga regler”
Trafikverkets presschef Bengt Olsson har under förmiddagen suttit i möte med SJ i frågan för att reda ut vilket ansvar som finns från de olika parternas sida.
– Det finns inga formella regler eller krav på att det ska finnas liftar, varken på tåg eller stationen. Det är upp till operatören vilken servicenivå de vill lägga sig på.
Liftar på stationer en kvarleva
De liftar som finns på vissa stationer i Sverige har enligt Olsson blivit kvar efter att SJ köpte in dem före millenieskiftet.
Stämmer det att SJ inte får förvara liftar på perrongen?
– Får och får. Det är en diskussionsfråga. De finns ju på vissa stationer så jag tror inte att det är det som är problemet.