SJ: Vi får inte ha liftar på perrongen

Uppdaterad
Publicerad

Det är inte SJ:s ansvar att ordna fram en ramp på perrongen, menar ordföranden för företagets funktionshinderråd.

Elin Blideskog och Carl Boström ska ta tåget till Åre på skidresa. Men de saknar en ramp för att kunna ta sig av tåget väl på plats och kritiserar SJ för den bristande tillgängligheten. Men det är inte SJ:s ansvar att tillhandahålla en ramp, enligt ordföranden för SJ:s funktionshinderråd, Jonas Nilsson.

– Jag beklagar om vi inte har varit tillräckligt tydliga i den här frågan. Trafikverket har ansvaret för perrongerna, vi får inte ha våra liftar där, säger han.

Erbjöd annan resa

Han jämför stationerna med flygplatser, där SJ i så är som ett flygbolag och därför inte ansvarar för tillgängligheten på stationen, utan på tågen. De nyare tågen har dock rullstolsliftar ombord, medan de gamla inte har det. Då krävs det att liften finns på perrongen, vilket det inte gör i Åre.

– Redan vid första kontakten om den här resan erbjuder vi oss att boka om till ett annat tåg med rullstolslift, säger Jonas Nilsson.

Den andra avgången skulle i så fall ha avgått sex timmar efter den bokade resan. Enligt Nilsson försöker SJ sprida ut avgångar med nya och gamla tåg så gott som möjligt över sträckorna.

Men kan man säga att samma tillgänglighet gäller för alla människor när det kommer till att åka de här tågen?

– Det klarar vi inte av. Vi har olika fordon och ett sådant beslut skulle innebära att fyrtiotal av våra tåg inte skulle kunna köras.

”Finns inga regler”

Trafikverkets presschef Bengt Olsson har under förmiddagen suttit i möte med SJ i frågan för att reda ut vilket ansvar som finns från de olika parternas sida.

– Det finns inga formella regler eller krav på att det ska finnas liftar, varken på tåg eller stationen. Det är upp till operatören vilken servicenivå de vill lägga sig på.

Liftar på stationer en kvarleva

De liftar som finns på vissa stationer i Sverige har enligt Olsson blivit kvar efter att SJ köpte in dem före millenieskiftet.

Stämmer det att SJ inte får förvara liftar på perrongen?

– Får och får. Det är en diskussionsfråga. De finns ju på vissa stationer så jag tror inte att det är det som är problemet.

Så säger EU:s regler

Europaparlamentet har antagit en särskild förordning angående tågresenärers rätt- och skyldigheter inom EU. Hela förordningen finns att läsa här.

Flera artiklar avhandlar funktionsnedsattas rättigheter. Till exempel står det:

Persontrafiken på järnväg bör gagna allmänheten. Personer med funktionshinder eller nedsatt rörlighet, oavsett om orsaken härtill är handikapp, ålder eller andra faktorer, bör därför ha möjligheter att resa med tåg som kan jämföras med andra medborgares. Personer med funktionshinder eller nedsatt rörlighet har samma rätt som alla andra medborgare till fri rörlighet, valfrihet och icke-diskriminering.

[...]

Järnvägsföretag och stationsförvaltare bör ta hänsyn till personer med funktionshinder eller nedsatt rörlighet genom att uppfylla de TSD för personer med nedsatt rörlighet för att på så sätt, i enlighet med den gällande gemenskapslagstiftningen om offentlig upphandling, garantera tillgänglighet till alla byggnader och all rullande materiel genom att stegvis avskaffa de fysiska och funktionella hindren i samband med nyanskaffningar, anläggningsarbeten eller betydande renoveringar

[...]

Artikel 19

Rätten till transport

1.   Järnvägsföretag och stationsförvaltare ska, med aktivt deltagande av organisationer som företräder personer med funktionshinder eller nedsatt rörlighet, ha eller fastställa icke-diskriminerande regler för befordran av personer med funktionshinder eller nedsatt rörlighet.

2.   Personer med funktionshinder eller nedsatt rörlighet ska utan extra kostnad erbjudas bokningar och biljetter. Järnvägsföretag, biljettutfärdare eller researrangörer får inte vägra att godta en bokning av eller att utfärda en biljett till en person med funktionshinder eller nedsatt rörlighet, eller kräva att en sådan person åtföljs av en annan person, utom när detta är strikt nödvändigt för att uppfylla de regler för befordran som avses i punkt 1.

[...]

Artikel 21

Tillgänglighet

1.   Järnvägsföretag och stationsförvaltare ska, i överensstämmelse med TSD för personer med nedsatt rörlighet, se till att stationer, perronger, rullande materiel och andra inrättningar är tillgängliga för personer med funktionshinder eller nedsatt rörlighet.

2.   Om det saknas personal som kan fungera som ledsagare ombord på tågen eller personal vid stationen ska järnvägsföretag och stationsförvaltare göra varje rimlig ansträngning för att personer med funktionshinder eller nedsatt rörlighet ska ha möjlighet att resa med tåg.

Artikel 22

Assistans på järnvägsstationer

1.   Stationsförvaltaren ska vid avresa från, tågbyte vid eller ankomst till en bemannad järnvägsstation lämna personer med funktionshinder eller nedsatt rörlighet kostnadsfri assistans, så att de kan stiga på avgående tåg, byta till anslutande tåg eller stiga av ett ankommande tåg till vilket de köpt biljett, utan att tillämpningen av reglerna för utnyttjande enligt artikel 19.1 därför påverkas.

2.   Medlemsstaterna får bevilja undantag från punkt 1 för personer som utnyttjar förbindelser inom ramen för ett avtal om allmänna tjänster som tilldelats i enlighet med gemenskapslagstiftningen, under förutsättning att den behöriga myndigheten tillhandahåller arrangemang med likvärdig eller bättre tillgång till transporttjänster.

3.   När det gäller obemannade stationer ska järnvägsföretaget och stationsförvaltaren se till att lätt tillgänglig information i enlighet med reglerna för befordran i artikel 19.1 visas beträffande närbelägna, bemannade stationer och omedelbart tillgänglig assistans för personer med funktionshinder eller nedsatt rörlighet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.