Taskig start för nya pendeltågen

Uppdaterad
Publicerad

Stopp och förseningar. Dagen började tufft för förväntansfulla resenärer som skulle till jobbet.

Redan de första pendeltågen mellan Stockholm och Uppsala hade problem Förseningarna låg på omkring 45 minuter under morgonen.

Senare blev det totalstopp. Felet ska ha varit växelfel och två trasiga tåg söder om Uppsala. På Centralstationen i Uppsala var det många arga miner.

Trafikproblem i snöns spår

– Det är urusel information, och stationen är byggd så att man inte kan ta sig mellan spåren. Nu står det att tre tåg ska gå från samma spår – ett norrut och två söderut. Det betyder krock någonstans, säger Istvan von Polgar.

Går hela vägen

Den nya pendeln går hela vägen Älvsjö till Uppsala Centralstation, vilket gör att pendlarna slipper byta tåg i Upplands Väsby – när de går som de ska.

– Det är många gånger man har stått i Upplands Väsby och väntat på försenade tåg, så det ska bli skönt att slippa, säger Stina Hedskog som har pendlat i ett drygt år.

Hon får medhåll från en medresenär.

– Stockholm och Uppsala växer, så de närmar sig varandra naturligt. Det tycker jag är bra, säger Stefan Nordström.

Stannar vid Arlanda och Knivsta

Till Upplands Väsby går pendeltåget som vanligt. Men därefter stannar det vid Arlanda, Knivsta och Uppsala som är slutstationen. För att resa över länsgränsen krävs en kombinerad biljett med SL/UL, eller en tilläggsbiljett.

– Vi får hoppas att det blir bättre än det var i morse, säger pendlaren Zayd Jaghlin.

Priser

Enkelbiljett mellan Stockholm och Uppsala: 110 kronor, 65 kronor reducerat.

Månadskort för hela SL/UL: 1.745 kronor, 1.230 kronor för studenter.

För att kliva av vid Arlanda krävs tillägg: 75 kr utöver din SL- eller UL-biljett.

På vardagar går pendeln från Uppsala med halvtimmesintervaller från omkring klockan halv fem på morgonen och halv elva på kvällen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Trafikproblem i snöns spår

Mer i ämnet