Reflexer delades ut till bland annat cyklister under tidig morgon Foto: SVT

Kampanjen som vill synliggöra

Uppdaterad
Publicerad

I mörkret ökar risken för olyckor markant och många som går och cyklar utan ljus och reflexer lever farligt i trafiken. Under onsdagsmorgonen blev några hundra Karlstadsbor upplysta i dubbel bemärkelse när Länsförsäkringar, NTF Värmland och Postiljohan genomförde en reflexkampanj.

– Jag skäms när jag kommer här utan ljus nu. Jag kör ju ofta bil också och det är min fasa att jag ska köra på någon som kommer på cykel eller en fotgängare, säger Tamara Rinstad som kommer cyklandes förbi kampanjgänget.

– Vårt mål är att öka säkerheten och synligheten bland oskyddade trafikanter. Just olyckor med oskyddade trafikanter har ökat de senaste åren, säger Lars-Johan Selin, skadeförebyggare Länsförsäkringar Värmland.

Hur mycket ökar olyckorna nu när det blir mörkare?

– För oskyddade trafikanter ökar risken att skadas med cirka 30 procent i mörker. Man ser ju själv när man är ute och kör bil hur svårt det är att upptäcka en gångtrafikant eller cyklist som inte har varken ljus eller reflex, Lars-Johan Sahlin.

Läs mer: Så här vet du om reflexen fungerar

I bäckmörkret klockan 06:30 i morse började de utdelningen av reflexvästar, reflexer och cykellampor vid Sandgrund i Karlstad. Ett stråk där cyklisterna kom i en snabb, strid ström, några med ljus och några utan.

– Jag hoppas ju att det ger effekt och att de tänker på att synlighet är viktigt, säger Lars-Johan Sahlin och att de använder reflexvästarna och reflexerna som vi delar ut.

Påverkas du av en sådan här kampanj?

– Jag kände det redan när jag cyklade att det här var inte bra. Jag skulle behöva ett ljus och nu fick jag det så jag är jätteglad, det gjorde min dag, säger Tamara Rinstad och cyklar vidare.

– Folk är väldigt tacksamma och många har bråttom till jobbet, men de stannar till och får reflexer och västar så de är glada, säger Lars-Johan Sahlin som hoppas att några karlstadsbor lever säkrare efter kampanjen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.