Henrik Hedberg är chefsveterinär på Viskadalens djursjukhus. Varje dag tar sig ett 50-tal bilar in och ut från hans gård där deras sjuka djur tas omhand. Men för att kunna lämna av sina djur på mottagningen måste bilisterna köra över en av två obevakade plankorsningar, något som har visat sig vara mycket farligt. För på bara några år har två olyckor skett på överfarten vid mottagningen och en i närheten vid grannen.
Det är tragiskt varje gång det händer och det är synd att det ska behöva ske olyckor innan det vidtas åtgärder, säger Henrik Hedberg.
Varken ljus eller bommar
Längs Viskadalsbanan mellan Varberg och Borås, en sträcka på cirka sju mil, finns det 180 järnvägsövergångar. Hälften av dem är obevakade plankorsningar utan varken ljus eller bommar. Sedan 2010 har fem olyckor inträffat där ett fordon blivit påkörd på spåret. Tre av olyckorna skedde i samma område i Veddige, den senaste bara för en vecka sedan då två personer fick föras till sjukhus.
Ingen förbättring förrän 2020
Mikael Johansson arbetar för Trafikverket och planerar järnväg. Han påpekar att Viskadalsbanan är gammal och att det är dyrt att bygga bort övergångarna, men att det är Trafikverkets ambition att göra så.
– Alla kan inte åtgärdas inom rimlig tid. Men 2020 tror jag att det kommer ske en stor förbättring när vi gör en stor ombyggnad på banan med bättre trafikledningssystem, säger han.
Att bygga bort de obevakade järnvägsövergångarna är något som Trafikverket efter tidigare olyckor lovat i media. Men det verkar som att det kommer att fortsätta dröja innan ngn åtgärd sker och markägarna är kritiska till tiden det tar.
Vi är vana att vägen här nere ska förbättras men varje gång skjuts det på framtiden, så det finns nog inga garantier att det händer något 2020 heller, säger han.
Erbjuder sin mark
Markägarna i området vill bygga bort sex obevakade övergångar till förmån för en som är övervakad. Detta med hjälp av en parallellväg ovanför järnvägen. Nu har man planer på att skicka in en skrivelse till Trafikverket för att få deras uppmärksamhet.
– Vår förhoppning är att Trafikverket ska lyssna på oss om vi erbjuder att ställa upp med mark och att processen då ska skyndas på.