Det är experterna Håkon Winterseth och Ståle W Eilertsen på företaget Firesafe som, på uppdrag av norska stortingets granskningskommission, har tagit upp frågan på nytt.
De kommer fram till att det fanns sju brandhärdar, mot tidigare kända fyra, och att teorierna om följebränder på grund av värmespridning inte kan stämma.
– Att branden ska ha väntat i över 20 timmar, för att sedan hoppa in i skeppet 26 meter längre fram, med oskadda områden mellan, under och över, det strider helt enkelt mot naturlagarna, säger Winterseth till Bergensavisen.
Det har framförts anklagelser om att branden skulle ha anlagts som ett led i ett försäkringsbedrägeri, men detta har aldrig kunnat beläggas. Tre män på chefsnivå dömdes i Danmark till sex månaders fängelse vardera, men bara för att ha åsidosatt säkerheten ombord.
Förra året lade Oslo-polisen ned den återupptagna utredningen på grund av brist på bevis.
Polisen motsäger inte den tidiga misstanken om att branden var anlagd. Den obesvarade frågan är av vem. En dansk lastbilschaufför pekades i ett tidigt skede ut, men han var bland de 159 dödsoffren och det spåret ledde aldrig någonvart.
Firesafe-utredningen ska läggas fram senast i månadsskiftet maj-juni i år.
Rättelse från TT: De ansvariga dömdes till sex månaders fängelse, inte sex års fängelse som det tidigare stod i artikeln.