Eric och hans tvillingsyster Elin har fått börjat ny skola. Foto: SVT

Flyttade för att autistiske sonen skulle få hjälp

Uppdaterad
Publicerad

Autistiske Erics två första skolår blev en enda lång kamp för hans rätt till en stödperson. Till slut valde familjen att flytta till en annan kommun som direkt erbjöd hjälp.

– Det har varit oerhört tufft och det har slitit på vårt äktenskap och på mig. Jag har tagit hand om mitt trasiga barn och inte kunnat jobba, berättar mamma Carin Bouvin.

Under förskoletiden hade Eric Bouvin, som har autism, en personlig assistent på heltid. När han som 6-åring bytte skola för att börja förskoleklass, så togs det stödet helt bort och familjen fick börja om processen med att få hjälp.

När skolan inte fungerar

– Han kom hem och var ledsen och sa att han inte ville gå till skolan. Det blev samtidigt stökigt i hela klassen, berättar Carin Bouvin.

Eric och hans tvillingsyster Elin har i dagarna börjat andra klass i sin nya hemstad Varberg. I våras bestämde sig familjen för att bryta upp och flytta från Göteborg till kommunen sju mil söderut, där de blivit lovade hjälp.

Rätt till stöd i domstol

Under Erics förskoletid stred den privata förskolan, han då gick på, i Partille kommun för att få stadsdelsnämnden Örgryte-Härlanda att betala för en personlig assistent på heltid. Det målet vann familjen och förskolan.

– Vi hade ju då fått papper och en dom på att han behövde en heltidsresurs, så vi var nog säkra på att han skulle få det även i förskoleklass, säger Carin Bouvin.

Skolor brister i stödet

Men så blev det inte. Eric och hans syster bytte till den kommunala skolan Rosendalsskolan, för att komma närmare hemmet.

Trots muntligt löfte om en stödperson och domen från Förvaltningsrätten, fick inte Eric någon stödperson alls.

Familjen Bouvin valde då att anmäla till Skolinspektionen.

Under 2013-2015 kom 567 anmälningar om bristande stöd i skolan in till Skolinspektionen från vårdnadshavare i Västra Götaland. I hälften av de fallen så kritiserades skolornas bristande hantering.

I hela riket kom 2.838 anmälningar in under samma period, i 51 procent av de fallen ansåg Skolinspektionen att skolorna inte gjort tillräckligt för att hjälpa eleverna:

– De vanligaste bristerna är att skolorna inte skyndsamt utreder barnens behov och att de inte vidtagit åtgärder utifrån utredningar, säger Elizabeth Malmstedt enhetschef för anmälningsärenden.

Hjälp en lektion om dagen

I Eric Bouvins fall så slog även Skolinspektionen fast att han var i behov av särskilt stöd, men de angav inte i vilken omfattning. Rosendalsskolan tillsatte efter domen en stödperson som skulle vara med Eric vid ett lektionstillfälle om dagen:

– Eric behöver ju ha ett stöd från starten på morgonen ända tills han går hem. Det har mycket med det sociala beteendet att göra också, inte bara inlärning, förklarar Carin Bouvin.

Familjen Bouvin gav till slut upp kampen om att få en heltidsresurs till sin son. Mamma Carin hade hört att skolorna i Halland var mer generösa med att erbjuda stöd i skolan. Hon började ringa runt och till slut fick hon napp. En privat skola i Varberg kunde på stående fot erbjuda Eric en heltidsresurs:

– Det var hallelujastämning, jag trodde inte att det var möjligt, säger Carin Bouvin.

”Oerhört frustrerande”

Familjen har nu sålt sin bostad i Göteborg och flyttat in i sitt nya hem i Varberg. De känner sig frustrerade när de tänker tillbaka på Eric första två skolår och den kampen som de drivit:

– Vi hade förutsättningarna att flytta, det kanske inte alla har. Att driva de här frågorna med en skolledning. Det är inte lätt, utan oerhört frustrerande.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

När skolan inte fungerar

Mer i ämnet