jobbet innebär att marknadsföra ön och försöka få folk att få upp ögonen för Hisingens tillgångar. Foto: Privat/TT

Sommarjobbet: Snacka upp Hisingen

Publicerad

80 ungdomar går just nu omkring och marknadsför Hisingen. De är öns ferieentreprenörer som har som sommarjobb att lyfta fram alla tänkbara fördelar med Hisingen.

Linus Kolehmainen från Torslanda är snart 16 år. Till hösten blir det ekonomi på Polhemsgymnasiet, men just nu är det Hisingen som gäller. I tre olika omgångar i sommar får ungdomar chansen till sommarjobb, och jobbet innebär att marknadsföra ön och försöka få folk att få upp ögonen för Hisingens tillgångar.

– Det är kanonkul, tycker Linus. Vi försöker bland annat att hitta förebilder här på Hisingen. Personer som gjort något spännande och inspirerande eller som betyder lite extra mycket, men som inte är kända. Förebilder är viktigt!

I Linus gupp är det 80 ungdomar. I veckan fick de möta politiker från Göteborgs kommunledning för att prata om ungdomars situation.

– De tyckte vi hade bra åsikter, berättar Linus. Vi talade om vikten av att unga människor får chansen att komma fram med sina idéer och bli lyssnade på. Det verkade som om politikerna tyckte precis som vi vilket ju är jättekul.

Ska lyfta Hisingen

Arbetet som ger ju dessutom lite inkomster. Linus tre veckor som entreprenör innebär 5000 kronor i plånboken. Pengar som kommer väl till pass resten av sommaren.

– Jag har inget särskilt på gång i övrigt, konstaterar Linus, men pengar behövs ju alltid.

Ungdomarna har lite olika uppgifter, men grunden är att lyfta fram Hisingen. Man jobbar en hel del via Facebook, men främst genom möten med andra människor. Men vad är det då som är så bra med Hisingen?

– Det är så fint att bo här, tycker Linus, och man kan träffa så många olika sorters människor med så olika bakgrund. Det är nog det bästa med Hisingen konstaterar han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.