Regionen vill upprusta järnvägarna

Uppdaterad
Publicerad

Nu kan Trafikverket få betala för det eftersatta underhållet av järnvägen i Västsverige.

Bara på Kinnekullebanan drabbas mer än 8 000 resenärer i veckan av långsamma eller helt inställda tåg och det kostar Västtrafik 150 000 kronor om dagen.

Pengar man nu planerar att kräva Trafikverket på.

Tågen i Dalsland

Sedan en månad tillbaka är tågtrafiken helt inställd norr om Mariestad, och tågen söderut måste köra mycket långsammare än vanligt.

Det beror på en omfattande säkerhetsöversikt som Trafikverket gjort under hösten.

– Vi kan helt enkelt inte garantera säkerheten och därför sänkte vi hastigheten på flera banor och stängde av trafiken på en. Vi kan inte hålla på och lappa och laga längre utan det kräver omfattande stopp, säger Mikael Hagberg, chef underhåll Trafikverket.

Kostar 150 000 per dag

Kinnekullebanan går mellan Lidköping och Gårdsjö och forsätter sedan upp till Örebro. Västtrafik har satt in ersättningsbussar mellan Mariestad och Örebro, något som kostar 150 000 kronor per dag.

– Det är mycket pengar för oss och vi bedömer inte att operatören ska stå för det här. Vi kommer att inleda diskussioner med Trafikverket om ersättning, säger Jarl Samuelsson, trafikchef på Västtrafik till Västnytt.

Förutom hastighetssänkningar från 100 kilometer i timmen till 40 kilometer på flera ställen på Kinnekullebanan så stängde Trafikverket av allt tågtrafik mellan Mellerud och Billingsfors, något som DVVJ-stiftelsen och flera skogsföretag protesterat kraftigt mot.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Tågen i Dalsland

Mer i ämnet