Branden på Scandinavian Star ska utredas igen. Foto: Peter Dejong/TT

Utredaren: Branden på skeppet var en djävulsk plan

Uppdaterad
Publicerad

159 människor omkom när Scandinavian Star brann i Lysekil natten till den 7 april 1990. Nu säger den pensionerade utredaren Flemming Thue Jensen att branden var anlagd.

– Branden på skeppet var en djävulsk plan, säger han enligt norska tidningen Dagbladet.

Det var den 7 april 1990 som färjan Scandinavian Star började brinna utanför Lysekil. Färjan var på väg från Oslo till Fredrikshamn med främst norska passagerare ombord. Totalt dog 159 människor i tragedin. Men anledningen till branden har ännu inte fastställts – trots att flera olika teorier presenterats. Förra våren tillsatte norska stortinget en kommission som ska granska myndigheternas agerande.

Nu uttalar sig den dåvarande danske huvudutredaren Flemming Thue Jensen för första gången på 26 år om händelsen. Och han säger att branden var anlagd och noga planerad. Han var inspektör på den danska Sjøfartsstyrelsen och var en av de första ombord på fartyget efter branden.

– Hade norsk polis pratat med oss direkt och undersökt saken närmare hade hela saken varit uppklarad redan 1990, säger han enligt norska tidningen VG som hänvisar till den danska tidningen Politiken.

”En medveten handling”

Flemming Thue Jensen fortsätter med att berätta att händelsen omöjligen kan ha varit en olycka. Han menar att den var noga planerad av en eller flera mordbrännare med detaljerad kunskap om den kommande brandförloppet.

– Det måste ha varit en medveten handling som var planerad. Det var inte bara någon knäppgök som gick förbi och tände en tändsticka, säger han till Politiken.

– Branden på skeppet var en djävulsk plan, säger han enligt norska tidningen Dagbladet.

Enligt Jensen hade färjan hade riggats för brand – ett rör med brännbar vätska var avbrutet, madrasser hade pallrats upp och dörrar blockerats från att stängas.

”De har blundat”

SVT har tidigare berättat att en dansk lastbilschaufför som själv omkom har pekats ut. Den svenske insatsledaren som var med och släckte har berättat att besättningsmän försökte hindra dem att släcka när färjan bärgades till Lysekil. Men Flemming Thue Jensen avfärdar lastbilschaufförren som gärningsman.

– Den norska polisen har utgått från att gärningsmannen varit en av passagerarna. De har blundat för att en eller flera mordbrännare kan ha tillhört besättningen, säger Flemming Thue Jensen till Politiken.

Flemming Thue Jensens uppgifter gör att kretsen kring möjliga misstänkta personer blir betydligt mindre, skriver Politiken.

Tidningen har också varit i kontakt med Knud Skaareberg Eriksen – Flemming Thue Jensens tidigare chef – som var chef för Sjøfartsstyrelsens spaningsenhet för olyckor till havs. Men han har avböjt att kommentera de nya uppgifterna.

Fakta: Olycksnatten timme för timme

Klockan 02.24: Mayday från Scandinavian Star till sjöräddningen Tjøme radio i Norge. 500-600 personer ombord. ”Vi går i livbåtarna.”

02.25: Scandinavian Star larmar färjan Stena Saga på väg till Danmark och ber befälhavaren att ligga ”stand by”.

02.25: Tjøme radio skickar ett mayday som berättar att Scandinavian Star brinner och att färjan ska överges. Man behöver omedelbar assistans. En rad fartyg anmäler sig direkt.

02.37-02.42: Sjöräddningsarbetet koordineras mellan sjöräddningen MRCC i Göteborg och danska samt norska motsvarigheten.

02.47: Stena Saga utses som ansvarig för sjöräddningen till havs.

02.50 Stena Saga kommer upp vid sidan av Scandinavian Star.

03.28: Kaptenen på Scandinavian Star meddelar Stena Saga om att fartyget evakueras.

03.35: Första räddningshelikoptern vid haveristen.

05.30: Förste rökdykaren sätts ned.

07.11: Stena Saga meddelar som sista fartyg hur många döda och överlevande man har ombord.

11.55: Bärgning av Scandinavian Star in mot Lysekil påbörjas.

21.17: Scandinavian Star, som fortfarande brinner förtöjs vid kaj i Lysekil.

Källa: NOU 1991, Norges offentlige utredningar

Fakta: Tre personer dömdes

Natten till den 7 april 1990 sattes passagerarfärjan Scandinavian Star i brand i Skagerrak utanför Lysekil på väg mellan Oslo och Fredrikshamn i Danmark.

Färjan hade 383 passagerare och 99 besättningsmän ombord. 159 människor miste livet, de flesta norrmän.

Branden har utretts i flera omgångar av norsk polis. Eftersom färjan var danskägd ägde rättegången rum i Köpenhamn.

Förre vd:n för rederiet, Ole B Hansen, befälhavaren Hugo Larsen och skeppsredaren Henrik Johansen dömdes 1993 i danska Högsta domstolen till sex års fängelse vardera för delaktighet i katastrofen. De hade åsidosatt säkerheten.

Larsen och Johansen har avtjänat sina straff i Norge respektive Danmark. Men Hansen undkom sitt straff eftersom han tog sig till Spanien och inte hann gripas i tid.

I efterhand har det gjorts ett 20-tal försök att starta nya rättsprocesser mot färjans ägare och försäkringsbolag.

Den eldhärjade färjan bogserades in till Lysekil.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.