Ausa Jonsson tycker att flygbolagets agerande är oförlåtligt sedan deras beteende mot hennes son David Berg Jonsson. Foto: Privat

Autistiske David, 14, lämnades ensam på flygplatsen

Uppdaterad
Publicerad

Umeåbon David Berg Jonsson är autistisk och klarar sig inte själv. Trots det lämnade assistanspersonalen på Arlanda honom vid fel gate så att han missade sitt plan. Sedan lämnade de honom ensam på flygplatsen i tre timmar, så att han även höll på att missa nästa plan. Nu rasar hans mamma mot flygbolaget efter mardrömsresan.

– Det här skapar kaos för ett barn med autism. Agerandet är oförlåtligt, säger Ausa Jonsson.

David Berg Jonsson brukar flyga till sin pappa i Stockholm en gång i månaden, så att flyga är han van vid och flygplatsens assistans brukar fungera bra. Men inte i söndags.

För David, som är autistisk, blir en flygplats med mycket ljud, folk och flera gater för stort för att han ska känna igen sig, vilket gör att han behöver assistans.

När David i söndags skulle flyga tillbaka till Umeå från Arlanda så mötte som vanligt assistenten David och hans pappa.

– Assistenten gick med David genom säkerhetskontrollen, men lämnade honom sedan vid fel gate, säger Davids mamma Ausa Jonsson.

”Mamma jag missade planet”

I och med Davids funktionsnedsättning kunde han inte veta att han blivit lämnad vid fel gate. Hans flygplan, som gick från en annan gate, lyfte utan David och först efter det började personalen att leta efter honom.

Ingen kontaktade Davids mamma, som stod som kontaktperson på hans bokning. Hon fick beskedet att planet lyft utan hennes son då David skickade ett sms med texten ”Mamma, jag missade planet”.

För Ausa Jonsson, som just då befann sig i utlandet, kom beskedet som en chock. Hon ringde upp sin son och fick prata med den assistent som hittat David.

Hon fick veta att han blivit ombokad till ett plan som skulle gå tre timmar därpå, och med orden: ”Han har fått en matkupong så att han kan gå och handla mat” tänkte personalen att han skulle klara sig till nästa plan.

– De förstod inte att han inte klarar av sådant. Han kan inte handla själv, han vet inte hur mycket saker och ting kostar och han skulle aldrig hitta tillbaka till gaten själv efter maten, säger Ausa Jonsson.

Fick besked om fel gate – igen

När hon en stund senare ringde upp sin son berättade han att han satt och åt.

– Då sa jag att jag tyckte att det var bra att personalen följt honom till en restaurang, men så var det inte. De hade följt honom till hans nya gate och sedan gått därifrån. Han hade blivit hungrig och själv hittat en restaurang. Tio minuter senare fick jag ett sms om att han inte hittade tillbaka till gaten.

När tre timmar hade gått och det plan som David blivit ombokad till skulle gå hade personalen sagt fel gate till honom, så han höll på att missa det planet också.

Väl ombord på planet fortsatte oroligheterna för autistiske David.

– Då kom flygpersonalen fram och sa ”Visst skulle du till Kiruna?”, säger hans mamma.

Svar på klagomål kan dröja två veckor

Efter den traumatiska flygdagen satt Ausa Jonsson, som befinner sig i Turkiet, i telefonkö i över 20 minuter för att få tala med SAS. Då hon väl kom fram fick hon som svar att klagomål lämnas via en skriftlig blankett – som flygbolaget sedan svarar på inom två veckor.

Ausa Jonsson är rejält upprörd över flygbolagets beteende och menar att det ställt till det rejält i hennes sons vardag.

– Jag är jätteupprörd och tycker att det här är oförlåtligt. David hade lika gärna kunnat resa sig upp, gå ut genom säkerhetskontrollen, från flygplatsen och börjat leta efter sin pappa i biltrafiken. På grund av sitt funktionshinder ser han inte trafik så han hade kunnat bli påkörd, säger Ausa Jonsson och fortsätter:

– Det här får sådana enorma följder. Nu säger David att han aldrig mer vill flyga igen. Så jag kommer att behöva köpa en flygbiljett och flyga med honom om han någonsin ska våga flyga igen. Men vi kommer aldrig mer att åka med SAS, det kan de glömma.

SVT Nyheter Västerbotten har varit i kontakt med flygplatsen som anger att det är Swedavia, och alltså inte SAS, som står för assistansen. Anna Ericsson, direktör för passagerarservice på Swedavia, beklagar det inträffade och säger att det rör sig om en kommunikationsmiss.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.