Enligt Anna Ericsson, direktör för passagerarservice på Swedavia, lämnades David Berg Jonsson vid rätt gate, men på grund av ett sent gate-byte och en informationsmiss missade David sitt flyg till Umeå.
– En av våra ledsagare kom för att hämta honom, men de missade varandra och sedan var det för sent, då hade boardingen redan avslutats, säger hon.
”Vi diskriminerar inte resenärer”
Anna Ericsson förklarar av man inom Swedavia kodar resenärer som är i behov av assistans olika beroende på vilken typ av funktionsnedsättning resenären har. De som sitter i rullstol har en kod, medan de som behöver bäras får en annan kod. Enligt henne skulle personalen ibland behöva extra information för att kunna ge all den service som behövs.
– Det är klurigt med resenärer som har kognitiva funktionsnedsättningar. Det är svårt att förstå om en person har autism eller adhd och vi diskriminerar aldrig våra resenärer, så därför frågar vi inte varför de behöver assistans, säger hon.
Beklagar det som hänt
Hon menar att assistanspersonalen inte visste om att David inte kunde lämnas ensam, men att det är beklagligt det som hänt. Swedavia arbetar med att personalen ska få mer utbildning kring kognitiva funktionsnedsättningar och hur man som assistent ska förstå på vilka sätt man kan ge extra hjälp.
– Det är jättetråkigt att det blivit så här den här gången och för oss är det väldigt viktigt att både David och hans mamma kan känna sig trygga när de reser med oss, säger Anna Ericsson.