Få gillar politiska partier på Facebook

Publicerad

Vi har valt politiker för att fatta viktiga beslut som påverkar våra liv – och med de sociala medierna har vi en möjlighet att få direktkontakt med våra politiska företrädare. Ändå är det få som gillar de politiska partierna på Facebook, men desto fler som gillar hockey.

Uppenbarligen är hockey mer intressant än politik, i alla fall om man ska gå på hur det ser ut på Facebook. Drygt 30 000 gillar Skellefteå AIK på Facebook, 144 gillar Liberalerna i Skellefteå. Men Liberalerna är verkligen inte ensamma om att ha få som gillar dem. Det regerande Socialdemokraterna i samma stad, som styr med egen majoritet, gillas av 593 personer. I Umeå gillas sossarna av 784 personer. Störst av alla västerbottniska partier på Facebook på kommunnivå är Vänsterpartiet i Umeå med runt 950 gillare.

– Vi vill finnas där folk i allmänhet finns. Facebook är verkligen ett flöde i realtid, säger Ulrika Edman (V), gruppledaren i kommunfullmäktige i Umeå.

Partiernas strategier

Vänsterpartiet har en tydlig tanke och strategi med sin sida. Det är partiets röst, de lägger enbart ut saker som är relaterade till Umeå och använder sidan för att visa vad de gör i partiet, det är en informationskanal och ett sätt att ge Vänsterpartiets bild av vad som händer i kommunpolitiken. Det händer också att de får kritik av andra politiker när de i ett tidigt skede avslöjat vad som är på gång inom politiken.

Liberalerna i Skellefteå har ingen uttalad strategi.

– Vi har en tanke, och den handlar om kommunikation, säger Andreas Westerberg (L).

Han talar också om snabbheten och hur lätt det är att få kontakt med människor både inom och utom partiet. De lägger alltid ut saker där partiets företrädare syns i medierna, när de har ”ett aktivt budskap”, till exempel om en aktuell fråga där de snabbt vill ha en kommentar.

”Kan tycka att vi är lite dåliga”

Länets största parti då? Socialdemokraterna i länet är självkritiska när det gäller deras närvaro i social(demokrat)a medier.

– Man vill alltid ha fler personer som gillar sidorna. Jag kan tycka att vi är lite dåliga på att marknadsföra oss i sociala medier, vi är bättre på att synas på marknader och torg ställen där folk rör sig, säger Maria Lindberg, förste ombudsman för Socialdemokraterna Västerbotten.

Kan det inte bli så att ni missar en del unga väljare då ni inte är så aktiva på till exempel Facebook?

– Vi har SSU som är väldigt aktiva och det största ungdomsförbundet i landet. De är duktiga på att ta hand om ungdomarna, säger Maria Lindberg.

Men det gäller hela tiden att ha koll på vilka arenor som finns, säger Maria Lindberg:

– Jag har en 16-årig dotter och hon säger att det är ute med Facebook! Vi ska inte bara finnas på Facebook utan även andra plattformar. Jag tycker att våra företrädare är duktiga på Instagram, till exempel.

Skellefteå AIK har runt 30 000 likes på Facebook, Björklöven har cirka 12 700, jämfört med (S) i Umeå och Skellefteå som har 784 respektive 593 likes (i skrivande stund), borde inte folk vara mer intresserade av politik, som ändå styr deras liv?

– Jag tror att det är lättare att gilla en idrottsförening än ett politiskt parti. Det är en större grej att gilla ett politiskt parti, ett statement och alla vill inte att det ska synas på Facebook. Självklart vill jag ha lika många likes som Skellefteå AIK! Men jag tror tyvärr inte att det är möjligt, säger Maria Lindberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.