En digital föreläsning, alltså en föreläsning som sker på nätet och som studenten kan titta på i efterhand blir allt vanligare på universiteten runt om i landet. Tillvägagångssättet hyllas av många, som menar att friheten för både studenter och lärare blir större. Men det är inte enbart lovord. Även kritik har riktats mot att lärarna skulle få mer tid med studenterna.
Koncentrationen sjunker
Studenterna riskerar också att lära sig mindre. Koncentrationen sjunker när man tittar på en inspelad föreläsning.
– Det finns en oro att vi inte ska få den tids som behövs för att göra det här ordentligt, det är ett arbete som behöver läggas ned. Det får inte bli en del av en besparing där vi får ännu mindre tid att träffa eleverna, något som både lärare och elever tycker är problematiskt på humaniora, säger lektorn Jesper Enbom.
”Vi behöver kontakten”
På den humanistiska fakulteten i Umeå har bristen på lärarhandledd undervisningen redan kritiserats hårt från studenternas håll. Under åren har man vittnat om att kurser läggs ned till följd av besparingskrav och att möten med lärare blir allt mer sällsynta.
– Jag föredrar riktiga föreläsningar eftersom det blir bättre interaktion mellan lärare och elever, säger Anna Rosengren.
– Förstår man inte vad som sägs under videoföreläsningen blir det svårt att ställa frågor, det är något som kan bli problematiskt, säger Elisabeth Hasselström.
– Det är klart att det kan påverka studietiden, och jag vill inte att lärartiden ska försvinna. Vi behöver ha kontakten med läraren, vi får redan så lite tid och det skulle vara synd om det försvann mer, säger Sandrine Ndayambaje.
Lärare och studenter glider isär
Trots att mycket gott kan komma av den digitala undervisningen så finns ändå en oro för att trenden ska leda till mindre undervisning i det verkliga livet.
– Det här får inte bli ytterligare en aspekt av en besparing där lärare och studenter kommer allt längre från varandra, säger Jesper Enbom.