Det blir många stopp – varje vattentank räcker ungefär 10-11 mil – när det gamla ångloket tuffar norrut från Gävle. Vi får syn på järnbjässen när den precis rullar in i Dorotea i Västerbotten.
Loket som tidigare bland annat kört nattågen till Norrland är ett ånglok av typ B, tillverkades mellan 1909-1919 och just det här bär namnet 1316.
– Det är ett snälltågslok kan man säga som gått på nattågen till Norrland och Stockholm-Göteborg, Stockholm-Malmö, säger lokförare Henrik Reuterdahl.
Gör 10 resor om året
B-lok användes av SJ långt in på 1960-talet på tågbanor utan el. Det sista loket i trafik slutade gå under vintern 1972. Just det här loket har sitt hem på Sveriges järnvägsmuseum i Gävle. Numera gör det ungefär 10 längre resor per år, den här gången blev det en företagsresa norrut med ett 30-tal resenärer.
– Det är byggt 1917, ett ånglok som användes på ganska många banor i Sverige, men inte så mycket på Inlandsbanan eftersom det var lite för tungt en gång i tiden, säger Henrik Reuterdahl.