Ett par lastbilar med utländska registreringsskyltar står parkerade vid en bensinstation i närheten av ett bostadsområde i utkanten av Umeå. Chaufförer från Ukraina, Baltikum och Vitryssland sitter i sina lastbilshytter i väntan på en körning.
– Jag trivs ganska bra och har hyfsade villkor, säger Vitas Piketov från Litauen.
”Ikea borde ställa krav”
Just de här chafförerna kör inte varor åt IKEA och säger att de har ganska bra löner. Men många av deras kollegor och landsmän kör för svältlöner, bryter mot kör- och vilotidsregler och lever månader i sträck i sina lastbilshytter.
– Ikea är en av de största butikskedjorna i landet och vi tycker att de borde ställa krav på transportkedjan att alla som levererar har drägliga och schysta villkor, säger Mikael Danielsson som är ombudsman för Transportarbetareförbundet i Västerbotten.
Demonstrerade utanför varuhus
För att väcka opinion demonstrerade Transportarbetareförbundet utanför Ikea-varuhuset i Umeå idag mot att Ikea använt sig av företag som utnyttjar utländska chaufförer. Malin Sennevall som är presskontakt vid Ikea säger till Västerbottensnytt att man sympatiserar med Transportarbetareförbundets aktion.
– Vi tänker se över avtalen med våra transportfirmor och vi är också beredda att säga upp avtalen om inte chaufförerna får bättre villkor, säger Malin Sennevall.
”De har inget socialt nätverk”
Mikael Danielsson menar att många av de utländska förarna inte har något annat val än att ställa upp och köra för dåliga villkor.
– Om man kommer från ett låglöneland försöker man bara att försörja sin familj och går kanske med på det mesta bara för att få mat för dagen och kunna försörja familjen. De har heller inte något socialt nätverk som vi har här i Sverige med A-kassa och socialhjälp och blir det inte några pengar kanske man svälter ihjäl, säger Mikael Danielsson.