Under september väntas landstinget fatta det avgörande beslutet att ansöka om pengar. Projektet är kostnadsberäknat till 71 miljoner inklusive medfinansiering av EU.
Målet är att vända det faktum att kollektivtrafiken i Västernorrland tillhör landets sämst utnyttjade och blir därmed förhållandevis dyrt. I Stockholm gör varje invånare i snitt 360 kollektivresor per år medan motsvarande siffra för Västernorrland är 40.
– Vi har inte satt något resandemål för projektet men syftet är att vända utvecklingen och göra kollektivresandet i länet mer attraktivt, säger Hans Wiklund som är regional utvecklingsdirektör.
Resenärer vill ha fler turer
När SVT frågar resenärer i Timrå vad som är viktigt för att få fart på resandet i länet så lyfter man fram biljettpriset och turtätheten. Tätare med turer ger fler resenärer är den enkla logiken.
– Ofta är det turtätheten som sätter hinder och som gör det lite obekvämt att ta bussen men med fler turer skulle jag åka mer, säger Rebecca Hedberg i Timrå.
Men det är inte där det nya projektet kommer att lägga sitt fokus.
Resandet till sjukhusen
Länets biljettmaskiner ska utrustas med optiska läsare för att klara alla sorters biljetter oavsett om det är papper, SMS eller plastkort. På landsbygden vill man hitta metoder att samordna kollektivtrafiken med skolskjutsar, färdtjänst och sjukresor. Busshållplatser och resecentra i Sundsvall och Örnsköldsvik ska också förbättras samtidigt som det i projektet ingår att satsa kraft på resandet till och från de tre sjukhusen. En tanke är särskilda väntrum med informationstavlor och kaffe till resenärer.
– Sjukhusen är de överlägset mest besökta besökspunkterna i länet. Lägger vi kraft där räknar vi med att det får god effekt i förhållande till insatsen, säger Wiklund.
Projektet heter Koll2020 och är tänkt att genomföras 2017 till 2020.
Förutom landstinget kommer det att drivas av Kollektivtrafikmyndigheten, Trafikverket, länsstyrelsen och kommunerna.