I Örnsköldsvik är det redan gratis. I Härnösand planeras för det. Men i Sundsvall har frågan helt kört fast: det handlar om gratis buss – eller i alla fall kraftiga rabatter för barn och unga på bussarna. Trots att det faktiskt är ett vallöfte.
Allt tycks handla det avtal som gäller mellan Dintur och bussföretaget Nobina. SVT Västernorrland har granskat avtalet som gäller för busstrafiken i länets sju kommuner. Det visar sig att bussbolaget Nobina får betydligt mer pengar per resenär när antalet bussåkare blir fler i Sundsvall än i till exempel Örnsköldsvik och Härnösand. I slutänden handlar det om mångmiljonbelopp.
SVT: Hur mycket skulle det kosta?
– Det är svårt att säga eftersom vi inte vet hur många som skulle nyttja korten, säger Hans Forsberg, ordförande för infrastruktur- och serviceutskottet i Sundsvall.
SVT:s granskning visar att det bara till viss del är snat. På uppdrag av Sundsvalls kommun har Dintur, som är namnet på Kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrland, som styrs av kommunerna och landstinget gemensamt.
Utan att lyfta ett finger
Kalkylen för 100-kortet visar att den totala merkostnaden skulle bli 12,7 miljoner kronor om året för Sundsvalls kommun. Om rabatten infördes 2017 så skulle kosta sammanlagt 76,2 miljoner kronor fram till och med december 2022, det vill säga den resterande delen av avtalsperioden. Enbart Nobina skulle tjäna cirka 7,5 miljoner kronor om året, eller 45 miljoner kronor till och med 2022 – utan att bussbolaget behöver lyfta ett finger.
Kostnaden för Sundsvalls räkning kan jämföras med de 4,4 miljoner kronor om året som Örnsköldsvik får betala extra för att göra bussåkandet helt gratis för samma målgrupp i sin kommun.
Erik Hedlund, trafikchef på Dintur, konstaterar att det rör sig om en fingervisning om vilken kostnad det kan bli fråga om, men att det inte är någon exakt vetenskap.
– Det är ett antagande man får göra. Annars kan man inte göra någon budget, säger han.
Hellre svika vallöftet
Läget i Sundsvall är alltså ett moment 22: För att öka antalet bussåkare har Dintur skrivit ett avtal som ska stimulera Nobina att jobba extra hårt för att locka fler bussåkare i Sundsvall, där merparten av alla bussresor i länet äger rum. Men, om kommunpolitikerna i Sundsvall i sin tur väljer att införa ett 100-kort för alla barn och ungdomar, så skulle antalet bussresenärer skjuta i höjden och kommunens kostnader att skena. Merparten av pengarna gå också gå till Nobina, som inte behöver göra mer än att köra bussarna som vanligt.
Ett särskilt bekymmer för kommunen är att de så kallade skolkorten inte räknas idag och om skoleleverna väljer bort dem så tillförs tusentals bussåkare bara där.
För att inte skänka bort några miljonvinster till Nobina i onödan verkar politikerna beredda att svika sitt vallöfte i Sundsvall.
– Vad jag kan konstatera är att när vi under förra mandatperioden fick underlag för våra budgetar, så var de kostnader vi fick presenterade då inte alls de kostnader vi ser nu. Det är helt enkelt så att det kostar betydligt mer nu, än vad vi hade som uppgifter då. Det här är en fråga som fått stå tillbaka av kostnadsskäl, säger Peder Björk (S), kommunstyrelsens ordförande i Sundsvall.
För att komma vidare i frågan har Sundsvalls kommun valt att försöka ta reda på vilka möjligheter som finns för att förhandla om avtalet med Nobina. Eftersom kommunen inte har något eget avtal, så måste det ske genom Dintur. Men ännu så länge verkar det gå trögt. Ytterst är det ju Nobina som bestämmer.
Ansvaret hos Dintur
– Det här är en avtalsfråga. Trafikavtalet är upprättat av Dintur. Vi levererar trafiken utifrån hur avtalet är utformat. Så alla diskussioner kring avtalet sker tillsammans med Dintur. Och om du vill veta mer om avtalet så får du prata med Dintur i första hand i och med att det är de som är ansvariga för avtalet, säger Camilla Nordlund, trafikchef på Nobina i Västernorrland.
SVT: Förs några diskussioner om trafikavtalet?
– Nej, vi jobbar utifrån de avtal som finns idag.
SVT: Pågår några samtal kring 100-kortet i Sundsvall?
– Nej, inte mellan oss som avtalspart. Det verkar i så fall med Dintur. Det är där de måste börja, säger Camilla Nordlund.
I augusti valde samtliga kommuner i Västernorrland och landstinget att säga upp avtalet med Dintur, med motiveringen att de vill få till ett bättre avtal för att kunna förverkliga sina ambitioner för kollektivtrafiken. Men när det gäller Nobinas avtal för busstrafiken i Sundsvalls kommun, så förändras ingenting.
– Vi har att göra med affärsdrivande aktiebolag, som så klart värnar sin affär, så det är absolut en förhandlingsfråga. Men att i grunden förhandla om avtalet, det ser jag inte som möjligt, säger Camilla Fahlander, myndighetschef på Dintur.