Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Malcoms särskilda begåvning upptäcktes redan i förskolan – här berättar han hur det är och om att gå i skolan med äldre elever. Foto: Eric Heller/SVT

Malcom, nio år från Sundsvall går i femman – läser matte med sjuorna

Uppdaterad
Publicerad

Att vara särskilt begåvad har sina för- och nackdelar. Ett särskilt begåvat barn behöver utmaning i skolan precis som andra barn för att inte tröttna.

– Förra året blev det lite annorlunda, ja det blev inte så bra helt enkelt, berättar Malcom Bengtson.

Enligt Skolverket är ungefär fem procent av landets skolelever särskilt begåvade. Malcom Bengtson i Sundsvall är en av dem. Det upptäcktes redan under förskoletiden när han började må dåligt och inte ville gå till förskolan.

Han behövde stimuleras och utmanas i en högre grad, och fick redan som fyraåring börja i förskoleklass. Sedan dess har det fortsatt.

Läser matte med sjuorna

År 2010 förtydligades skollagen med att de elever som lätt når betygskriterierna ska få ledning och stimulans för att kunna nå längre i sin kunskapsutveckling.

När han skulle få läsa samma mattekurs för andra gången funkade det inte. I dag är Malcom nio år, går i femman på Engelska skolan och läser matte med sjuorna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.